آیت الله مکارم شیرازی:

س, 06/08/1390 - 07:19
آیت الله مکارم شیرازی:

برای خنداندن مردم مرتکب کار خلاف شرع نشویم/ انحراف نسل جوان توطئه دشمنان نظام است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان توصیه هایی به دست اندرکاران رسانه‌ها تاکید کرد: نکند خدایی ناکرده برای خنداندن مردم کارهای خلاف شرع انجام شود، مبادا صحنه‌های بدحجابی نشان داده شود و طنزها لغو و بیهوده باشد، همه برنامه ها را می‌توان هدفدار کرد.

به گزارش خبرنگارپایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، به چند پرسش دیگر مرتبط با پرداخت زکات فطره پاسخ داد.

وی با بیان اینکه زکات فطره واجب است و باید همه آن را پرداخت کنند گفت: کسانی که بستگانی در شهر دیگری دارند که وضع زندگیشان خوب نیست و می خواهند زکات فطره را برای آنها بفرستند، باید بدانند فرستادن زکات فطره از شهری به شهر دیگر اشکال دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: این مساله البته یک راه حل دارد و آن این است که به دوستان و آشنایان خود در آن شهر تلفن کنند که از طرف آنها فلان مبلغ را به فلان شخص بدهند و او هم در همان شهر می‌پردازد و با این ابتکار، زکات فطره از جایی به جای دیگر منتقل نشده است.

این مرجع تقلید یادآورشد: برخی خانواده‌ها فقیر شرعی محسوب می شوند و به اندازه هزینه زندگیشان درآمد ندارند از این رو می‌توانند زکات فطره را بگیرند. اگر این افراد می‌خواهند به ثواب زکات فطره برسند راهش آن است که سرپرست خانواده به اندازه سهم یک نفر به حساب گندم یعنی دو هزار تومان و به حساب برنج یعنی شش هزار تومان به عنوان زکات فطره به همسرش می دهد، او نیز به پسر اول می دهد، او نیز به پسر بعدی و در نهایت این مبلغ را به یک شخص نیازمند پرداخت کنند و با این روش این خانواده فقیر از ثواب پرداخت زکات بهره‌مند می‌شوند.

حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در ادامه بررسی زندگی انبیای الهی در قرآن کریم، به تبیین مساله فرزند ناخلف نوح پرداخت و پدر و مادر، کلاس درس استاد و محیط جامعه را سه ضلع مثلث شکل گیری شخصیت انسان برشمرد و علت انحراف وی را همنشینی با دوستان ناباب و افراد منحرف عنوان کرد.

وی با بیان اینکه محیط می تواند در شکل گیری شخصیت انسان بسیار اثرگذار باشد، افزود: گاهی یک دوست، انسان را جهنمی و بر عکس یک دوست خوب، انسان را بهشتی می‌کند، ممکن است یک دوست انسان را به اوج افتخار برساند و یا در حضیض ذلت فرو ببرد از این رو جوانان و نوجوانان عزیز باید به این مساله توجه کنند.

جوانان و خانواده ها مراقب مواد مخدر و دام های دشمنان باشند

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی یادآورشد: برخی به خاطر دوست و رفیق ناباب و وسوسه های آنها به مواد مخدر آلوده و گرفتار مشکلات بسیاری شده و برخی نیز به همین دلیل به دار آویخته شده‌اند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: نامه های بسیاری به دفتر ما ارسال می شود و خانواده ها در این خصوص گلایه دارند، جوانان و خانواده‌ها بدانند که مواد مخدر سرنوشت بسیار بدی برای انسان رقم می زند.

وی بیان داشت: بسیاری از باندهای سرقت و ناهنجاری به واسطه همین دوستان ناباب شکل می‌گیرد برای همین جوانان باید در انتخاب دوست حساسیت فوق العاده‌ای داشته باشند و بدانند که یک دوست تا چه میزان می‌تواند در سرنوشت انسان اثرگذار باشد.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی با اشاره به روایاتی از ائمه معصوم(ع) ابرازداشت: انسان بدون دوست و رفیق نمی تواند زندگی کند و در روایت داریم که رفیق از بهترین نزدیکان انسان است، اما رفیق خوب و بد تفاوت دارد.

این مرجع تقلید اضافه کرد: امروز رسانه ها و وسایل ارتباطی نیز در شکل گیری شخصیت افراد اثر گذار هستند به همین دلیل دشمنان بیشترین سرمایه گذاری را در این بخش صورت می‌دهند.

رسانه ها در نظام اسلامی باید سالم و برنامه های علمی داشته باشند

وی افزود: دشمنان امروز شبکه‌های فراوان فاسد درست کرده‌اند و فساد اخلاقی و شبهات عقیدتی را ترویج می‌کنند. رسانه در نظام اسلامی باید در مقابل اینها واقعا سالم و برنامه های علمی داشته باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه تفریح هم باید پیام داشته باشد، ابراز داشت: قرآن کریم بهترین سرمشق ما است، تامل در آیات الهی نشان می دهد که به تمام ریزکاری‌ها توجه کرده و مملو از پیام و درس است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: نکند خدایی ناکرده برای خنداندن مردم کارهای خلاف شرع انجام شود، مبادا صحنه های بدحجابی نشان داده شود و طنزها لغو و بیهوده باشد، همه برنامه ها می‌توانند هدفدار باشند.

وی یادآورشد: در حال حاضر نیز بسیاری به واسطه ماهواره ها منحرف شده‌اند، اخیرا نیز شبکه ای تاسیس شده که صریحا مردم را دعوت به مواد مخدر می کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مواد مخدر را دو گروه در دنیا پخش می کنند، تصریح کرد: یک گروه سوداگران مرگ هستند که در هر شرایطی به دنبال کسب درآمد بیشترند. گروه دیگر نیز سیاستمدارانی هستند که سیاست شیطانی دارند و می گویند ما به وسیله مواد مخدر جوانان را از کار می اندازیم و می توانیم جوامع را تحت سیطره خود داشته باشیم.

وی با اشاره به نقشه های دشمنان برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی و منحرف کردن نسل جوان اظهارداشت: آنها می خواهند نسل جوان را از ما بگیرند، رسانه‌ها، والدین، جوانان و مردم به هوش باشند چراکه گوهر اسلام و نظام مقدس اسلامی ارزان به دست نیامده است، تا آن را ارزان از دست دهیم. دنیا و آخرت ما به وسیله این گوهر اداره می‌شود.

این مرجع تقلید افزود: نمی گویم در نظام اسلامی مشکلی نیست، مشکل وجود دارد، ما هم آنها را ایراد و بیان کرده ایم، اما این مشکلات را در سایه قرآن و اسلام بهتر می‌توان حل کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان از همه کسانی که برای اداره جلسات تفسیر و ترتیل قرآن کریم زحمت کشیدند به ویژه تولیت محترم آستانه حضرت معصومه(س) قدردانی کرد. /924/پ202/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.