آيت االه كعبي:

د, 06/07/1390 - 12:26
آيت االه كعبي:

قرن 21، قرن ملت ها و پايان سلطه و افول ديكتاتوري آمريكاست
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در يادداشتي پيرامون نقش انقلاب اسلامي در بيداري اسلامي و ضرورت ايفاي نقش تاثيرگذار روحانيت در آن، حركت انقلابي ملت ايران به رهبري معمار كبير انقلاب اسلامي را موجب زنده كردن روحيه خود باوري و دين باوري ، استقلال خواهي ،آزادي خواهي و عدالت طلبي در ملت ها دانست و قرن 21 را قرن ملت ها ، پايان سلطه حاكميت كشورها ي استكباري و افول ديكتانوري آمريكا دانست .

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، آيت الله كعبي عضو ارشد جامعه مدرسين  طي يادداشتي به مناسبت ظهور بيداري اسلامي در دنياي اسلام و نقش تاثير گذار انقلاب اسلامي در اين خيزش اسلامي  پرداخت ،كه متن اين يادداشت به شرح زير ميباشد :

بیداری اسلامی به مجموعه تحولات فکری، اجتماعی و سیاسی جوامع اسلامی در جهت بازگشت به حاکمیت قرآن، سنّت و ارزش‌های اسلامی در زندگی سیاسی و اجتماعی و ساخت تمدن اسلامی اطلاق می‌شود.
 
موج بیداری اسلامی در اثر حرکت مصلحان بزرگ دینی در مصر شکل گرفت و تداوم یافت و در سایر کشورهای عربی و اسلامی نیز رونق گرفت و امروزه ما تاثیرات آن را در سطح بین‌المللی شاهد هستیم.

با این وصف اگرچه از آغاز حرکت بیداری اسلامی بیش از دو قرن می‌گذرد اما بنابر علل و عوامل متعددی نتیجه بخش نبوده است و همواره سایه سنگین استبداد، استعمار و خودباختگی در مقابل راه‌حل‌های وارداتی شرقی و غربی منطقه خاورمیانه اسلامی را به مثابه‌‌ یک وابسته به بلوک غرب و شرق و عقب‌مانده تبدیل و استیلای صهیونیسم بین‌الملل و غصب فلسطین را نیز در پی داشته است.

شاید علل و عوامل ناکامی حرکت بیداری اسلامی در گذشته به اين دليل باشد: خودباختگی در برابر توسعه پرشتاب فناوری، صنعت، علوم و دستاوردهای مادی مغرب زمین، تحصیل‌کردگان غربی و شرقی که بر مصادر امور مسلمانان مسلط بودند، قدرت نظامی غرب و شرق، جنگ‌های خانمان‌سوز و حکومت‌های وابسته به بلوک غرب و شرق،‌ استیلای روحیه یأس و ناامیدی بر افکار عمومی مسلمانان در امکان تغییر و تحول بنیادی، دلبستگی به مکاتب، تفکرات و احزاب غربی و شرقی یا التقاطی برای هرگونه تغییر و تحول و یا حرکت انقلابی و ایدئولوژی سازش با حکومت‌های جائر بر پایه فقه اهل سنت و خلاف به نحوی که اطاعت از حاکم جائر را واجب می‌دانستند.

در این بین حرکت انقلابی ملت ایران به رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران روحیه خودباوری، دین‌باوری، استقلال‌خواهی، آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی ملت‌ها را زنده نمود.
 
در ایران اسلامی، در واقع حرکت بیداری اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی به ثمر نشست و مطالبات متراکم دو قرن ملت‌های اسلامی را تحقق بخشید و نهضت بیداری اسلامی در انقلاب اسلامی بازسازی شد.

عوامل رشد مجدد بیداری اسلامی بر پایه انقلاب اسلامی بدین قرار است: روحیه آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی، عدالت‌خواهی و دین‌باوری ملت مسلمان ایران، اتکای پیروزی انقلاب اسلامی به آموزه‌های دینی و رهبری الهی و بدون وابستگی به قدرت‌های غرب و شرق، استکبار‌ستیزی انقلاب اسلامی که در شعار «آمریکا شیطان بزرگ است» و «اسرائیل باید از بین برود» متبلور است، رشد و پیشرفت و شکوفایی اقتصادی و علمی بر پایه مدل حکومت دینی، شکل‌گیری نظام اسلامی بر پایه مردم‌سالاری اسلامی و انتخابات واقعی، ایستادگی و حماسه‌آفرینی در دفاع از وحدت و تمامیت ارضی در حماسه هشت‌ سال دفاع مقدس در برابر قدرت‌های غرب و شرق و حضور در صحنه نظام و ملت در دفاع از آرمان فلسطین و مسلمانان جهان.

در تداوم مسیر پیشرفت پرشتاب ملت ایران و الگوگیری نهضت‌ها و ملت‌های منطقه و تولد حزب‌الله لبنان و موفقیت‌های بی‌شمار مقاومت اسلامی در لبنان در عرصه اخراج اشغالگران صهیونیسم در لبنان و شکست ارتش اسطوره‌ای صهیونیست که هیچگاه در تاریخ خود تجربه شکست نداشته است، آن هم در مقابل یک حرکت مردمی الهام گرفته از انقلاب اسلامی افکار عمومی مردم منطقه خاورمیانه متوجه این پدیده نوظهور و شخصیت آرمانی و الهی سید حسن نصرا... شد.
 
آنگاه که حزب‌ا... لبنان و مقاومت پیروز اسلامی بر اساس آموزه عاشورا و پیروی از ولایت فقیه حماسه مقاومت 33 روزه را آفرید و ارتش صهیونیسم با خفت اعلام شکست نمود، «یهودالمرت» نخست‌وزیر شکست خورده صهیونیست‌ها اعلام کرد مرزهای ایران به غزه رسیده است.

علاوه بر تجربه حزب‌الله شیعه لبنان، در حرکت سنی حماس باز تولید شد و حماسه 22 روزه مقاومت غزه پرونده شکست اسرائیلی‌ها را سنگین و عصر پیروزی‌های امت اسلامی و شمارش معکوس نابودی اسرائیل آغاز شد.

این رویدادها در حالی اتفاق افتاد که ملت‌های منطقه یکپارچه در مقابل آمریکای مستکبر و صهیونیسم بین‌الملل ایستاده و به روش‌های گوناگون تنفّر خود را از دیکتاتوری نظام سلطه و دیکتاتوری بین‌المللی آمریکایی ابراز می‌کردند.

طبیعی است در چنین شرایطی دیگر رژیم‌های دست‌نشانده استکبار در برابر انباشت متراکم مطالبات به حق ملت‌ها و فریاد مرگ بر آمریکا و اسرائیل و موج بیداری واقعی ملت‌ها کاری از پیش نمی‌بردند.

قابل پیش‌بینی بود که فریاد استقلال، آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی، استکبار‌ستیزی، اسلام‌خواهی و عزت‌طلبی ملت‌ها دیگر جایی برای گستراندن بساط رژیم‌های استبدادی و عرض اندام مستکبران در منطقه نگذارد و این اتفاق مبارکی است که جرقه آن با انقلاب مردم تونس شعله‌ور شد و تحول‌های بزرگ به ویژه در مصر، یمن، بحرین و لیبی به مثابه‌ی نشان تولد دوباره ملت‌ها نوید طوفان بزرگی را می‌دهد.

رهبری معظم انقلاب اسلامی در این زمینه فرمودند: «حوادثی که اخیرا در منطقه اتفاق افتاده است؛ حوادث مصر، تونس، لیبی و بحرین حوادث بسیار مهمی است،‌یک تحول بنیادی در این منطقه اسلامی و عربی انجام می‌گیرد، این نشانه بیداری امت اسلام است؛ همین چیزی است که ده‌ها سال است شعار آن در جمهوری اسلامی داده می‌شود، امروز در متن زندگی این کشورها دارد خود را نشان می‌دهد.»

اینک با رشد تصاعدی حرکت ملت‌های منطقه باید قرن 21 را قرن ملت‌ها، پایان سلطه، حاکمیت دولت‌های مستکبر و افول دیکتاتوری بین‌الملل آمریکا دانست؛ دیگر تمدن غربی در مناسبات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی حرف اول را نمی‌زند، بلکه در برابر ابتکار عمل ملت‌ها منفعلانه و به تعبیر نغز رهبری به مثابه‌ی یک (بیمار پیش فعال) به تکاپو افتاده است تا در برابر اقتدار منطقه‌ای ملت ایران و حرکت بیداری اسلامی واکنش نشان دهد.

آمریکایی‌ها برنامه‌ریزی جدی برای مصادره خیزش عظیم بیداری اسلامی و بدل‌سازی در برابر انقلاب اسلامی با یک حرکت آمریکایی، صهیونیستی در سوریه دست زده‌اند؛ در لیبی با حمله نظامی و تشکیل شورای انتقالی وابسته تلاش می‌کنند در مناسبات قدرت تأثیرگذار باشند.

در مصر آمریکائی‌ها از سویی تلاش می‌کنند ساختار ارتش مصر و معاهده‌هایی که به سود اسرائیل است نظیر کمپ‌دیوید را حفظ کنند و از سویی دیگر با ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی اختلاف سنی، شیعی را دامن می‌زنند و از آنجا که از تکرار تجربه عراق به وسیله صندوق رأی بیمناکند، برای به تأخیر افتادن انتخابات پارلمانی مهر آینده تلاش فوق‌العاده‌‌ای را آغاز کرده‌اند.

از سوی دیگر ضمن تقویت احزاب لیبرال و قوم‌گرا تلاش وافری را برای نفوذ در اخوان‌المسلمین از طریق مذاکره با اخوان‌المسلمین آغاز کرده‌اند.

در یمن شورای همکاری‌های خلیج فارس را به میدان آورده‌اند تا حیاط خلوت وهابی‌ها به حزب‌الله دوم تبدیل نشود.

طرفه آنکه در بحرین آمریکائی‌ها، انگلیسی‌ها و کشورهای غربی با امیر بحرین همزمان با گفتگوی به اصطلاح ملی بحرین دیدار داشتند و بحرین را کشور دوم بلکه کشور خود نامیدند و آماده هر‌گونه جانفشانی برای حفظ دولت بحرین شدند و پیشنهاد تشکیل مجلس اتباع کشورهای دیگر مقیم بحرین را به عنوان بازوی مشورتی خلیفه و سرمایه‌گذاری در بحرین اعلام نمودند و علیه روند دموکراسی و هر کس یک رأی در بحرین، مدعیان دموکراسی صف‌آرایی کردند.

به هر جهت در چنین شرایطی با توجه به عوامل زیر، شناخت حرکت بیداری اسلامی و تلاش در جهت تأثیرگذاری، هدایت و رشد بیداری اسلامی توسط روحانیت و حوزه‌های علمیه ضرورت می‌یابد: ماهیت اسلامی حرکت بیداری ملت‌های منطقه، پیشتازی روحانیت شیعه در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، انتقال تجربه نهضت امام و 32 سال مقاومت ملت ایران در برابر توطئه‌های داخلی و خارجی، رشد و پیشرفت بر مبنای آموزه‌های دینی؛ انتقال تجربه اجرای اسلام در صحنه زندگی، همچنين تبیین رهبری الهی و ولایت فقیه، تبیین ظلم‌ستیزی، استکبار‌ستیزی و ضرورت ایستادگی در برابر طاغوت و نظام‌های مستکبر بر پایه فقه اسلامی، تبیین لزوم وحدت اسلامی و کنترل اختلاف سنی و شیعی در وهله‌ی اول و سپس پیشبرد تفکر و تقریب بین مذاهب اسلامی، تبیین عوامل پیشرفت امت اسلامی با تمسک به هویت اسلامی، وحدت اسلامی، رهبری الهی و ایستادگی در مقابل دشمنان اسلام و صهیونیسم بین‌الملل؛ انتقال ظرفیت عظیم حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم در آموزش و پژوهش دینی.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.