عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری:

د, 06/07/1390 - 07:27
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری:

هلال شوال غروب سه شنبه با چشم غیر مسلح دیده‌ می‌شود / چهارشنبه عید فطر است
  عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: احتمال رویت هلال با چشم غیرمسلح از سوی عموم مردم در مناطق دارای افق مناسب، از ویژگی‌های هلال شوال است و انتظار می‌رود گزارش‌های بسیاری از رویت منتشر شود.

حجت‌الاسلام سیدرضا اصفهانی، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  با اشاره به شرایط نجومی هلال شوال، اظهار داشت: هلال شوال 1432 غروب سه‌شنبه هشتم شهریورماه در مناطق وسیعی از کشور و منطقه خاورمیانه، افریقا و بخش زیادی از جنوب اروپا و منطقه وسیعی از امریکا قابل رویت است.

وی با بیان این‌که هلال ماه با چشم غیرمسلح قابل رویت بوده و روز چهارشنبه عید سعید فطر است، توجه به نکاتی را در این زمینه ضروری دانست و افزود: مکث هلال پس از غروب خورشید بالای افق بسیار کم است و رصدکنندگان ماه باید به این نکته توجه کنند.

حجت‌الاسلام اصفهانی ادامه داد: افرادی که به امر استهلال می‌پردازند حداکثر 25 تا 30 دقیقه فرصت دارند هلال ماه را پس از غروب خورشید پیدا کنند و اگر در این مدت زمان موفق نشدند هلال را مشاهده کنند، هلال غروب کرده است.

وی با بیان این‌که ارتفاع هلال از افق خیلی زیاد نیست و پس از غروب خورشید در یک ارتفاع پنج درجه از افق قرار دارد، تصریح کرد: عاملی که سبب می‌شود امکان رویت هلال شوال بسیار زیاد باشد، فاصله زیاد آن با خورشید است که حدود 25 درجه سمت چپ خورشید در افق قرار دارد.

رییس خانه نجوم استان قم با بیان این‌که رویت این هلال احتیاج به مقداری تمرکز، افق بدون مانع مانند کوه و ساختمان‌ها و هوای پاکیزه دارد، گفت: هلال شوال به وسیله ابزار نجومی پیش از غروب خورشید در آسمان رصد خواهد شد و پس از غروب خورشید نیز با چشم غیرمسلح قابل رویت است.

وی با اشاره به اعزام گروه‌های استهلال در نقاط مختلف کشور، ابراز داشت: در شهر مقدس قم هم افزون بر اعزام گروه‌های تخصصی به ارتفاعات استان، دو گروه تخصصی در تپه‌های بوستان علوی که هر ماهه در آن نقطه استهلال انجام می‌شود از ساعت 19 تا 20:30 روز سه‌شنبه مستقر می‌شوند.

حجت‌الاسلام اصفهانی یادآور شد: براساس اعلام ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری افزون بر گروه‌های که در استان قم اعزام می‌شوند، 150 گروه تخصصی دیگر نیز برای استهلال ماه به نقاط مختلف کشور اعزام شده به صورت سازمان یافته اقدام خواهند کرد.

وی همچنین افزود: در شهرهای مختلف هم از طرف دفاتر ائمه جمعه مناطق رصدی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و افرادی که تمایل دارند به امر استهلال بپردازند، می‌توانند با هماهنگی دفاتر ائمه جمعه به آن مناطق مراجعه کنند.

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در پایان تصریح کرد: احتمال رویت هلال با چشم غیرمسلح از سوی عموم مردم در مناطق دارای افق مناسب، از ویژگی‌های این هلال است و انتظار می‌رود گزارش‌های بسیاری از رویت هلال منتشر شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.