آیت الله مصباح یزدی:

ی, 06/06/1390 - 07:35
آیت الله مصباح یزدی:

جهاد فرهنگی و اقتصادی از جهاد نظامی بالاتر است
  رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) جهاد فرهنگی و اقتصادی را بالاتر از جهاد نظامی دانست و گفت: در مقابل دشمنانی که می خواهند ما را در عرصه اقتصادی زمین بزنند باید جهادی کار کرد.

به گزارش خبرنگارپایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) قم، در تفسیر روایت امیرالمومنین علیه السلام، جهاد را یکی دیگر از ارکان ایمان معرفی کرد و گفت: این رکن ناظر به رفتارهایی است که انسان باید نسبت به دیگران انجام دهد و روی آنها تاثیر بگذارد.

وی معنای لغوی جهاد را تلاش و کوشش بیان کرد و اظهار داشت: جهاد در زبان عربی لغتی است که به باب مفاعله رفته و به عبارت صحیح تر یعنی تلاشی که در مقابل شخصی یا چیزی انجام می دهیم. به همین دلیل کوشش بر علیه نفس نیز جهاد اکبر نامیده شده است.

این استاد اخلاق حوزه در تعریف جهاد گفت: جهاد در اصطلاح فقهی یعنی مبارزه مسلحانه ولی یک معنای عامی هم دارد و آن این است که جهاد یعنی مقابله با دشمن حق به هر وسیله ای که لازم باشد. این رویارویی ممکن است با اموال خود و فکر خود و یا یک شخص باشد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) منظور امام علی علیه السلام را از کلمه جهاد در این روایت معنای عام جهاد دانست و افزود: از قرائن می شود فهمید که معنای جهاد در این روایت تنها جهاد نظامی نیست. مانند این آیه شریفه که می فرماید« الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا » کسانى که در راه ما کوشیده‏اند، به یقین راه هاى خود را بر آنان مى‏نماییم.

آیت الله مصباح در بیان ادامه روایت گفت: حضرت جهاد را دارای چهار شعبه می داند که عبارت اند از امربه معروف، نهی از منکر، وفای به عهد الهی و دشمنی با فاسقان.

وی این نظر برخی که می گویند «با توجه به معنای معروف و منکر باید اول یک چیز به بدی یا خوبی در جامعه شناخته شود و بعد نسبت به آن امر و نهی کرد» را مغالطه خواند و تصریح کرد: درست است معنای «معروف» شناخته شده و «منکر» نیز ناشناخته است ولی نه شناختی که مردم دارند بلکه شناختی است که خدا و رسول خدا دارند.

این استاد حوزه علمیه افزود: در محیط شرع ملاک خوب و بدی دین است یعنی هر آنچه خداوند بگوید خوب یا بد است ما باید دیگران را نسبت به آن امر و نهی کنیم حتی اگر با نظر آنها مطابق نباشد. این که می گویند به شناخت جامعه باید نگاه کنیم القائات شیطان است. اینکه معنای کلمه ای نا به جا استفاده شود اگر به عمد و به قصد گمراه کردن دیگران باشد خیانت و گرنه حماقت است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) جهاد فرهنگی و اقتصادی را بالاتر از جهاد نظامی دانست و گفت: در مقابل دشمنانی که می خواهند ما را در عرصه اقتصادی زمین بزنند باید جهادی کار کرد.

آیت الله مصباح یزدی در بیان مراتب امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: در روایت داریم که وظیفه مومنین است که در مقابل کسانی که گناه می کنند چهره در هم بکشند و عبوس شوند، این مرحله اول نهی از منکر است یعنی باید پس از اینکه در دل از گناه ناراحت شدیم در چهره خود نیز این عصبانیت را نمایان کنیم.

وی با بیان آیه « قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَ الَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْکُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ کَفَرْنَا بِکُمْ وَ بَدَا بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَ الْبَغْضَاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ » تاکید کرد: باید با کسانی که با دین و نظام دینی مبارزه می کنند دشمنی کرد و اگر چنین نباشید یک رکن ایمانتان ضعیف است و این ایمان پایدار نمی ماند./928/پ202/ج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.