آیت الله مکارم شیرازی؛

ی, 06/06/1390 - 07:21
آیت الله مکارم شیرازی؛

عدم تربیت صحیح فرزند، قاتل دانشمند اتمی به بار می آورد
 حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با اشاه به لزوم تربیت صحیح فرزند و دقت در این امر اظهار داشت: فرزند و کودکی که در کانون خانواده ای که همه اش دعوا است، تربیت شود مشخص می شود که چه سرنوشتی در انتظار او است. فرزندی که درست تربیت نشود و بعد هم که بزرگ شد اسرائیل به او پول فراوانی می دهد و می آید دانشمند ایران را می کشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه طلاع رسانی بسیج طلاب  حضرت آیت الله مکارم شیرازی ازمراجع تقلید در بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) به تفسیر بخش دیگری از زندگی حضرت نوح نبی مطابق با آیات قرآن کریم پرداخت و تصریح کرد: در داستان حضرت نوح(ع) و فرزند ایشان یک سلسله مسائل تربیتی وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه انبیای الهی همسران ناپاک نداشتند و هرکس چنین ادعایی را مطرح کند دروغ است، تصریح کرد: همسران انبیاء از نظر جنبه های ناموسی آلوده نبودند، بنابراین اگر سوال شود که چرا فرزند نوح منحرف شد در جواب باید گفت مجموعه عواملی دست به دست هم داد که وی منحرف شد.

این مرجع تقلید دامان و آغوش پدر و مادر، مکتب استاد و محیط جامعه را اضلاع مثلث شکل گیری شخصیت انسان ذکر و تاکید کرد: سه عامل فوق نقش بسیار مهم و غیر قابل انکاری در تربیت انسان دارد و در زمانه ما وسائل ارتباط جمعی نیز به این عوامل اضافه شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اسلام برای هر سه ضلع برنامه دارد، ابراز داشت: تربیت انسان طبق تاکیدات و آموزه های دین مبین اسلام از زمان انتخاب همسر آغاز می شود. در روایات اسلامی آمده است که ای مسلمانان اگر دین و دنیا می خواهید دنبال همسر مناسب و دیندار باشید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: بسیاری هستند که در انتخاب همسر تنها به دنبال جمال هستند، عده ای نیز به دنبال مال هستند که اینها دامن گیرشان می شود، از این بدتر کسانی نیز هستند که دنبال مال پدر دختر می روند.

وی یادآورشد: اگر انسان تنها برای امتیاز زیبایی و مال دختر با او ازدواج کند، خداوند از او حمایت نمی کند و او را به همان صفت واگذار می کند، اما اگر به خاطر دینداری دختر با او ازدواج کند، خداوند سایر کمالات و صفات را نیز برای او فراهم می کند.

این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: دین مبین اسلام دوران تربیت را بسیار مهم می داند و از همان ابتدا تاکیداتی در این خصوص دارد.

وی در ادامه ابراز داشت: فرزندان نیز حقوقی بر عهده والدین دارند که از جمله می توان به انتخاب نام نیکو اشاره کرد. عجیب است با تمام نام های رنگارنگ، آمار اداره ثبت احوال نشان می دهد بیشترین نامی که در کشور برای پسران انتخاب می شود نام های محمد و علی است و بیشترین نام ها برای دختران نیز نام فاطمه است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: انتخاب نام هایی از جمله خالد و مالک و همچنین نام دشمنان اسلام برای فرزندان نکوهش شده است و نباید این نام ها را برای فرزندان انتخاب کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به نقش و تاثیر رفتار والدین در شیوه تربیت فرزند، اظهار داشت: شایسته است که پدر و مادر به همدیگر احترام بگذارند، سخنان زشت از زبان شان بیرون نیاید چراکه همه این مسائل در شکل گیری شخصیت فرزند و شیوه تربیت او تاثیر دارد.

وی بیان داشت: فرزند و کودکی که در کانون خانواده ای که همه اش دعوا است، تربیت شود مشخص می شود که چه سرنوشتی در انتظار او است. فرزندی که درست تربیت نشود و بعد هم که بزرگ شد اسرائیل به او پول فراوانی می دهد و می آید دانشمند ایران را می کشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه پدر و مادر عملا ادب را به فرزندان بیاموزند، یادآور شد: انتظار نداشته باشید اگر والدین مؤدبانه با هم صحبت نکنند فرزند مؤدب تربیت شود، از کودکی به فرزندان خود قرآن بیاموزید؛ من وقتی می بینیم کودکان و بچه های کم سن و سال در محافل قرآنی به نحو زیبا و درست، قرآن می خوانند لذت می برم.

این مرجع تقلید یاد دادن سواد و آموزش شنا و تیراندازی را از دیگر حقوق فرزند بر پدر و مادر دانست و گفت: اگر آمادگی در ملت ما نبود اجانب ما را خورده بودند، اگر این آمادگی در حزب الله لبنان نبود اسرائیل، هم حزب الله را خورده بود و هم لبنان را.

بت های خود ساخته را بشکنیم
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: از دیگر حقوق فرزند، فراهم کردن اسباب و وسایل ازدواج است، والدین سخت گیر که دنبال تشریفات هستند و ازدواج فرزندان را عقب می اندازند بدانند اگر وسایل ازدواح فراهم نکنند و جوان شان مرتکب گناهی شد در گناه او شریک هستند.

وی با انتقاد از سخت گیری برخی از خانواده ها در ازدواج جوانان، تاکید کرد: باید به سیره اهل بیت(ع) توجه کنیم و بت هایی که به دست خودمان درست کرده ایم را بشکنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: برخی می گویند اگر مجالس ازدواج فرزندان ما با فلان تجملات و وسائل برگزار نشود آبروی ما می رود، خانواده ها باید بدانند که آبرو در مسابقات و تشریفات و تجمل گرایی نیست. /924/پ202/ج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.