کسی که روزه قضا برعهده دارد نمی‌تواند روزه مستحبی بگیرد

ی, 05/30/1390 - 08:13
کسی که روزه قضا برعهده دارد نمی‌تواند روزه مستحبی بگیرد

عضو ستاد ترویج احکام با بیان این که تاخیر در قضای روزه تا ماه رمضان سال بعد سبب ثابت شدن کفاره بر عهده فرد می‌شود گفت: کسی که روزه قضا برعهده دارد نمی‌تواند روزه مستحبی بگیرد و اگر روزه مستحبی گرفت، روزه‌اش باطل است.

حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  با اشاره در ادامه مباحث مربوط به احکام روزه‌داری، پیرامون استعمال ناس اظهار داشت: استعمال ناس روزه را باطل می‌کند و این بطلان عمدی محسوب می‌شود، قضا و کفاره دارد.

وی با بیان این‌که اگر تنها طعم ناس به حلق و گلو برسد، برای روزه اشکال ندارد، گفت: آن‌طور که ما سؤال کردیم، افرادی که ناس را در دهان می‌گذارند شیره آن را پایین می‌دهند که برای روزه اشکال دارد و آن را باطل می‌کند.

حجت‌الاسلام وحیدپور در تبیین این موضوع توضیح داد: زمانی سنگ‌ریزه را در دهان می‌گذریم که نه شیره دارد و نه چیز دیگر؛ بنابراین مبطل روزه نیست، اما زمانی آدامس در دهان گذاشته می‌شود که تنها مزه آن مطرح نیست، بلکه شیره آن هم پایین داده می‌شود، این برای روزه اشکال دارد.

وی سرمه کشیدن و آرایش کردن برای زنان را مبطل روزه ندانست، اما تصریح کرد: اگر نامحرم سرمه کشیدن و آرایش کردن زنان را که زینت آنان محسوب می‌شود، ببینند، زن روزه‌دار معصیت کرده و این آرایش برای قبولی روزه آنان مشکل ایجاد می‌کند.

مسؤول پیشین دفتر استفتائات مرحوم حضرت آیت‌الله شیخ جواد تبریزی در ادامه هرکاری که سبب ضعف برای روزه‌دار شود را مکروه دانست و گفت: خون دادن و حجامت مبطل روزه نیست، اما اگر سبب ضعف شود مکروه است.

وی همچنین درباره حکم حمام رفتن در صورت زیاد بودن بخار آب بیان داشت: حمام‌های امروزی بخار آنچنان غلیظی ندارد و مبطل روزه نیست، اما اگر فرد روزه‌دار به سونای بخار رود، برخی فقها گفته‌اند که این بخار بنا بر احتیاط واجب مانند غبار غلیظ است و روزه‌دار باید مراقبت کند بخار غلیظ به حلقش نرسد.

حجت‌الاسلام وحیدپور درباره حکم بو کردن گیاهان معطر و استفاده از عطر و ادکلی در ماه مبارک رمضان گفت: بو کردن گیاهان معطر و استفاده از عطر و ادکلن مبطل روزه نیست، اما بو کردن گیاهان معطر مکروه است.

وی افزود: مضمضه کردن آب هم در صورتی که آب به گلو نرسد؛ یعنی کامل تخلیه شود و فرد مطمئن باشد به حلق و گلو نرسیده است، مشکلی برای روزه ایجاد نمی‌کند.

عضو ستاد ترویج احکام در بخش دیگری از سخنان خود در بیان احکام روزه قضا، توضیح داد: فردی که چند ماه رمضان را روزه قضا دارد، فرقی نمی‌کند کدامیک را اول بگیرد؛ البته اگر آخرین ماه را قضا نکرد، کفاره تأخیر رمضان بر گردن او است.

وی افزود: فردی که قضای روزه بر عهده دارد، مناسب است تعیین کند که برای ماه رمضان آخر روزه قضا می‌گیرم؛ چراکه برای سال‌های قبل از آن کفاره تأخیر برعهده‌اش است و با این نیت دیگر کفاره تأخیر اضافی برعهده‌اش نیست که اگر تعیین نکرد، این قضا به عنوان ماه رمضان اول حساب می‌شود.

حجت‌الاسلام وحیدپور با بیان این‌که اگر کسی نداند چند روز روزه قضا به عهده دارد، باید حداقل را در نظر گرفته و قضای آن را به جای آورد، گفت: قضای روزه تا آخر عمر برعهده‌ فرد باقی است به اضافه کفاره تأخیر انداختن قضا که برای هر روز باید 750 گرم مواد غذایی به فقیر دهد.

وی خاطرنشان کرد: کفاره تأخیر قضای روزه ماه رمضان بر عهده کسی است که از سال قبل روزه قضا دارد، اما در حالی که می‌تواند آن را به جای آورد، در انجام آن تا ماه رمضان سال بعد کوتاهی می‌کند.

مسؤول پیشین دفتر استفتائات مرحوم حضرت آیت‌الله شیخ جواد تبریزی همچنین گفت: کسی که روزه قضا برعهده دارد نمی‌تواند روزه مستحبی بگیرد و اگر روزه مستحبی گرفت، روزه‌اش باطل است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.