آیت‌الله العظمی مظاهری:

چ, 05/26/1390 - 08:18
آیت‌الله العظمی مظاهری:

 خدشه واردکنندگان به ارزش چادر به مصائب بزرگی دچار می‌شوند
  حضرت آیت‌الله مظاهری تصریح کردند: کسانی که ارزش دینی و ملی چادر را بی‌ارزش جلوه داده و یا در برابر این حرکت‌های زشت سکوت می‌کنند، دچار مصائب بزرگی خواهند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب به نقل از  مرکز خبر حوزه، معظم له طی سخنانی در جلسه درس اخلاق خویش اظهار داشتند: متأسّفانه برخي از افراد مسئول با پشتوانه رسانه‌هاي دولتي و حکومتي، چادر که يک پوشش ديني و ملّي است را بي‌ارزش جلوه مي‌دهند و متأسّفانه در برابر اين حرکت‌هاي زشت، سکوت مي‌شود. و بعضي از مردم نيز براي نيل به منافع مادّي خويش، از تبليغات ضدّ حجاب و عفاف، استقبال کرده و به بد حجابي و بي‌حجابي روي مي‌آورند که هر دو دسته بايد بدانند سرانجام اين افکار و اعمال، بي‌عفّتي است و به جاي رسيدن به مقاصد دنيوي و منافع مادّي، دچار مصائب بزرگي خواهند شد و موجبات گرفتاري دنيا و آخرت را براي خود فراهم مي‌سازند.

عفّت و غيرت، دو فضيلت فراموش شده

 ایشان همچنین در ادامه مبحث «فضيلت‌هاي فراموش شده»، عفّت و غيرت را دو فضيلت فراموش شده در جامعه کنوني دانسته و خاطرنشان کردند: عفتّ زنان و غيرت مردان دو فضيلت پسنديده و دو ميوه و ثمره درخت بزرگ حيا هستند که در عصر حاضر دچار خدشه شده‌اند و اگر وضعيّت به همين صورت ادامه يابد، در آينده شاهد نهادينه شدن بي‌عفّتي و بي‌غيرتي در جامعه خواهيم بود که تبعات و خسارات فراواني به همراه خواهد داشت.

معنای غیرت و غیرت مندی

حضرت آيت‌الله مظاهري  ضمن تشريح اقسام «غيرت و غيرت‌مندي»، از غيرت فردي، غيرت اجتماعي، غيرت نسبت

به وطن و غيرت ديني به عنوان برخي از اقسام غيرت نام برده و افزودند: يک مسلمان ايراني، علاوه بر غيرت فردي و محافظت از حجاب و عفاف محارم خود، بايد غيرت اجتماعي داشته باشد و حافظ عفّت و پاکدامني همه زنان جامعه باشد.

ایشان در زمينه غيرت نسبت به وطن گفتند: هر کسي بايد وطن خود را دوست داشته باشد و نسبت به آن غيرت‌مند باشد و به خصوص همه ايرانيان بايد علاوه بر تلاش در جهت فراگيري فضائل اخلاقي و ارزش‌هاي انساني در کشور عزيز ايران، با به کارگيري امکانات و استعدادهاي فردي و اجتماعي، در راستاي پيشرفت علمي و صنعتي کشور کوشش وافر داشته باشند.

این مرجع تقلید همچنین اضافه کردند: غيرت ايراني اقتضا مي‌کند که با تلاش و فعاليّت مستمر و مداوم، ايران، در عرصه علم و دانش و نيز در ميدان صنعت و توليد، خودکفا و در جهان و در بين جهانيان، سربلند و سرافراز باشد.

حضرت آيت‌الله مظاهري ضمن تبيين «غيرت ديني»، تصريح کردند: غيرت ديني يک مسلمان به اين معناست که اگر همه دنيا را به او ببخشند و از او بخواهند ذرّه‌اي در برابر دين و دستورات ديني، بي‌تفاوت باشد، هرگز به چنين معاوضه‌اي تن ندهد.

20 آیه قرآنی و هزار روایت نورانی درباره عفت و غیرت

حضرت آيت‌الله مظاهري با اشاره به جايگاه برجسته دو فضيلت عفّت و غيرت در تعاليم اديان الهي خصوصاً دين مبين اسلام، اهميّت غيرت فردي و غيرت اجتماعي را به عنوان دو قسم زير بنايي از اقسام غيرت يادآور شده و اضافه کردند: بيش از بيست آيه از قرآن کريم و بيش از هزار روايت از اهل‌بيت«سلام‌الله‌عليهم» به دو موضوع عفّت و غيرت اختصاص دارد که اين آيات و روايات، علاوه بر پيشگيري از بروز مفاسد اخلاقيِ ناشي از بي‌عفّتي و بي‌غيرتي، گرفتاري‌هاي دنيوي و عذاب‌هاي دردناک اخروي حاصل از دو رذيلت بي‌عفّتي و بي‌غيرتي را گوشزد مي‌فرمايد.

با غیرت چه کسی است؛ بی غیرت کدام است؟

ایشان همچنین ضمن تعريف و بازشناسي واژه «غيرت»، ابراز داشتند: مرد با غيرت کسي است که همه زنان جامعه را به مثابه نواميس خود بداند و نسبت به عفّت آنان، حساسيّت ديني داشته باشد و علاوه بر پرهيز از نگاه يا رفتار آلوده نسبت به زنان جامعه، با نگاه شهوت‌آميز و رفتار خلاف شئونات ساير مردان که از بي‌غيرتي آنان سرچشمه مي‌گيرد نيز برخورد نمايد.

معظّم‌له ادامه دادند: بي‌غيرت کسي است که نسبت به حجاب و عفاف و نحوه گفتگو و معاشرت همسر و محارم خود با مردان بيگانه و نامحرم و همچنين نسبت به عفّت ساير زنان جامعه، حسّاسيّت نداشته باشد.

رییس عالی حوزه علمیه اصفهان با تبيين برخي آيات قرآن کريم که در خصوص حجاب و عفاف، نازل شده است، تصريح کردند: قرآن کريم افزون بر اينکه زن و مرد را به کنترل نگاه و چشم‌پوشي از نگاه آلوده امر مي‌فرمايد، زينت و آراستگي زن مسلمان را تنها در مقابل شوهر و محارم او مجاز مي‌شمارد و زنان با ايمان را از جلب نظر نامحرم در گفتار، کردار و حتّي نوع راه رفتن و معاشرت، منع مي‌فرمايد.

پرهیز از گفتگوی غیر ضروری با نامحرم

ايشان در اين زمينه افزودند: قرآن کريم ضمن تقبيح هرگونه اختلاط زن و مرد و نشست و برخاست و گفتگوي غير ضروري و تحريک‌آميز افراد نامحرم با همديگر، اختلاط زن و مرد در جامعه را فسادآور و موجب ناپاکي زنان و مردان برمي‌شمرد و سرانجام اختلاط و بي‌احتياطي در روابط زن و مرد را بي‌عفّتي مي‌داند.

نکوهش قرآنی دوستی دختر و پسر نامحرم

حضرت آيت‌الله مظاهري با نکوهش شديد برقراري دوستي بين دختران و پسران و زنان و مردان نامحرم، اظهار داشتند: قرآن کريم، برقراري رابطه دوستانه بين دو جنس مخالف را در کنار گناهِ بزرگ بي‌عفّتي قرار داده و مي‌فرمايد:«زن و مرد شايسته، با جنس مخالف خود طرح دوستي و رفاقت نمي‌ريزند و مرتکب اعمال منافي عفّت نيز نمي‌شوند.»

معظّم‌له افزودند: از چنين آياتي استفاده مي‌شود که گناه تمايل زن و مرد نامحرم نسبت به يکديگر و دوستي آنان با هم، نظيرِ گناهِ تجاوز و فحشا است و کساني که مرتکب چنين گناهاني شوند، از نظر قرآن کريم، انسان شايسته نيستند.

چادر حجاب مورد پسند اسلام است

این مرجع تقلید با اشاره به آيات ديگري از قرآن کريم، حدود پوشش و حجاب مورد پسند دين اسلام را يادآور شده و اضافه کردند: همان‌طور که قبلاً نيز مکرراً متذکّر شده‌ايم، قرآن کريم از زنان مسلمان انتظار دارد براي حضور در جامعه پوشش چادر را انتخاب کنند و چادر را علامت شخصيت آنان بر مي‌شمرد، ضمن اينکه آيات نوراني قرآن کريم، صراحتاً به ضرورت وجود مقنعه زير چادر، به صورتي که زير گلو و روي سينه را بپوشاند، تأکيد مي‌ورزد.

عواقب دنیوی بی توجهی به حجاب و عفاف

ايشان با اشاره به برخي از عواقب بي‌توجّهي به آياتي که در خصوص حجاب و عفاف نازل شده است، بي‌اعتمادي بين همسران را يکي از تبعات سوء غفلت از آيات مزبور دانسته و تصريح کردند: يکي از از آثار سوء عدم تبعيّت از دستورات قرآن کريم در خصوص حجاب و عفاف، اين است که زن و مرد نسبت به همديگر سوءظن و خلجان ذهني پيدا مي‌کنند و به دنبال آن به تفحّص و تجسّس در امور شخصي همديگر مي‌پردازند که متأسّفانه  در بسياري از موارد نيز به واقعيّت‌هاي تلخي در خصوص خيانت همسر خود برخورد مي‌کنند و علاوه بر سلب اعتماد کامل از همسر، راهي جز طلاق و جدايي فراروي خود نمي‌يابند.

ايشان یادآور شدند: افزايش عجيب آمار طلاق و جدايي، از ناديده گرفتن آيات الهي و هشدارهاي قرآن کريم در دو موضوع عفّت و غيرت توسط مردان و زنان، و پس از آن، دوري از فضيلت پسنديده عفو و گذشت نسبت به همديگر، سرچشمه مي‌گيرد.

حضرت آيت‌الله مظاهري به برخي ديگر از آثار سوء دنيوي و اخروي ناشي از بي‌غيرتي اشاره کرده و افزودند: انسان بي‌غيرت، قسيّ‌القلب مي‌شود و از آثار سوء قساوت قلب مي‌توان به گرفتاري و برخورداري از زندگي ناآرام و توأم با غم، غصّه، اضطراب و نگراني در دنيا اشاره کرد. در آخرت نيز افراد بي‌غيرت با همان سيرتي که در دنيا داشته‌اند، مورد خطاب ملکوتيان قرار مي‌گيرند و پس از ورود به محضر خداوند متعال، مغضوب ذات باري‌تعالي شده و به جهنّم فرستاده خواهند شد.

غیرت والای ایرانیان باستان

ایشان همچنین با اشاره به عفّت و غيرت قابل تحسين ايرانيان باستان، خاطرنشان کردند: در آثار تاريخي نظير تخت جمشيد، کوچک‌ترين اثري مبني بر اختلاط زن و مرد در آن دوران ديده نمي‌شود و اين موضوع، نمايان‌گر غيرت والاي مردان و عفّت قابل تقدير زنان در ايران باستان است. همچنين طبق مستندات آثار باستاني و تاريخي ديگر، اجداد و نياکان ما در ادوار مختلف، از دوران ساسانيان گرفته تا حتّي دوران قاجار، از عفّت و غيرت شايسته‌اي برخوردار بوده‌اند.

فساد رخنه می کند اگر...!

ايشان در خاتمه گفتند: نسل کنوني بايد حافظ عفّت و غيرت نياکان خود باشد و بيش از اين اجازه رخنه مفاسد اخلاقي را به درون خانواده‌ها و اجتماع ندهد، وگرنه بايد منتظر عواقب خطرناکي در اين زمينه باشيم.
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.