آیت‌الله سبحانی:

ی, 05/23/1390 - 07:21
آیت‌الله سبحانی:


نظام اسلامی با احیای روح جهاد و شهامت در جوانان از هر توطئه‌ای حفظ می‌شود

 حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که ملت ایران صلح‌طلب و خواهان ارتباط با همه ملت‌ها است، خواستار احیای روح جهاد و شهامت در جوانان برای حفظ کشور در برابر هرگونه توطئه شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حضرت آیت‌الله‌ جعفر سبحانی از مراجع تقلید در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان و در جلسه تفسیر قرآن کریم که امروز پس از نماز ظهر و عصر در مجتمع آموزش عالی فقه قم برگزار شد بر احیای روح جهاد و شهامت در جوانان برای حفظ نظام اسلامی ایران در برابر هرگونه توطئه تأکید کرد.
 
وی که در تشریح آیات 10 تا 13 سوره صف سخن می‌گفت، وجه تمایز این آیات با آیات نخستین سوره مبارکه صف را در مسأله جهاد عنوان کرد.

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: خداوند متعال در ابتدای سوره صف دوست دارد که مسلمانان دوشادوش هم در راه خدا جهاد کنند، اما در آیات واپسین این سوره مسلمانان را به سوی جهاد تحریک و تجارتی را به آنان پیشنهاد می‌کند که سبب رهایی از عذابی دردناک می‌شود.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه با بیان این‌که پیامبر اکرم‌(ص) با دست خالی و تنها از راه تحریک عواطف توانست دنیا را فتح کند، آیات پایانی سوره صف را نجات‌بخش توصیف و تصریح کرد: برای حفظ نظام اسلامی ایران از هر توطئه‌ای، باید روح جهاد و شهامت در جوانان احیا شود.

وی ادامه داد: سربازی که برای خدا بجنگد و با نیت خالص در پیشانیش آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِیکُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَیُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» را بنویسد، تا قله را فتح نکند، از پا نخواهد ایستاد.

این مرجع تقلید با اشاره به تهاجم گسترده رژیم بعثی عراق به جمهوری اسلامی ایران، ابراز داشت: در اوایل حمله صدام، ارتش و سپاه ایران از نظم خاصی برخوردار نبود؛ اما نظام با رشادت جوانان با ایمانی حفظ شد که جان بر کف در راه خدا جهاد کردند.

وی با بیان این‌که ملت ایران جنگ طلب و جنگجو نیست، بلکه صلح‌طلب و خواهان ارتباط با همه ملت‌ها است، افزود: ملت ایران در کنار همه کشورها و ملت‌ها بر اساس اصول صحیح اسلامی زندگی می‌کند؛ اما اگر متجاوزی تجاوز کرد، جانبازان و جوانان این مملکت با تقویت روح ایمان، شجاعت و جهاد، جان بر کف در برابر تجاوزگر خواهند ایستاد.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کتب یهودیان و مسیحیان، یکی را فاقد معنا و دیگری را فاقد ماده دانست و با بیان این‌که دین اسلام همان‌طور که بر معنا تکیه دارد بر ماده هم تکیه می‌کند، گفت: اصول تربیت صحیح را باید از اسلام گرفت.
 
این مرجع تقلید خطاب به مسؤولان مجتمع آموزش عالی فقه با بیان این‌که تربیت طلاب براساس تعالیم اسلام با رعایت معنویت و رسیدگی به زندگی آنان حاصل می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر بین معنا و ماده تعادل برقرار شود، سید جمال‌الدین اسدآبادی‌ها و مرحوم بلخی‌‌ها در همین مدارس علمیه تربیت می‌شوند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود و در تفسیر آیه چهاردهم سوره صف به توصیف حواریون حضرت عیسی‌(ع) از دیدگاه قرآن کریم و مقایسه آن با انجیل پرداخت.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که حواریون در قرآن کریم انسان‌های نزدیک به عصمت معرفی می‌شوند، اما در انجیل برخی آنان یاغی معرفی شده‌ که حضرت عیسی‌(ع) را به یهود معرفی کرده‌اند، ادامه تفسیر این آیه را به جلسه بعد موکول کرد، اما اظهار داشت: تنها مطابقت آیه چهاردهم سوره صف با انجیل، حقانیت قرآن را ثابت می‌کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.