زمان ظهور امام عصر‌‌(عج) در نظر آیت الله العظمی سبحانی

ش, 05/22/1390 - 07:17
زمان ظهور امام عصر‌‌(عج) در نظر آیت الله العظمی سبحانی

  حضرت آیت الله سبحانی گفتند: تا زمینه قیام ملی، اسلامی و انسانی در تمام جهان وجود نداشته باشد، حضرت ظهور نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب به نقل از مرکز خبر حوزه، حضرت آیت­الله سبحانی، در  جلسه  سلسله مباحث تفسیر سوره صف در مجتمع آموزش عالی فقه (حجتیه) قم، با اشاره به این­که برای شناسایی انبیاء سه راه وجود دارد، اظهار داشتند: اولین راه این است که آن نبی دارای معجزاتی باشد و ارتباط او را با جهان غیب ثابت کند، مانند حضرت موسی(ع) که برای اثبات نبوت خود معجزاتی را به قوم بنی­ اسرائیل نشان داد.

ایشان به تشریح راه دوم شناسایی انبیاء پرداخته و ابراز داشتند: راه دوم قرائن و شواهدی است که دلیل بر راستگویی آن نبی کند؛ البته این راه غالباً در کتابی نیامده و بنده آن را در یک کتاب عالم شیعی اهل ترکیه مطالعه کرده­ام.

این مرجع تقلید با اشاره به این­که برای نبی مکرم اسلام(ص) قرائن و شواهد بسیاری بر راستگویی ایشان وجود دارد، اذعان داشتند: بزرگترین قرینه برای راستگویی رسول­الله(ص)، وجود مبارک امیرالمؤمنین علی(ع) بود و همچنین می­توان از وجود سلمان، ابوذر، مقداد و ..... بر راستگویی پیامبر اکرم(ص) شهادت داد.

معظم­له بشارت نبی پیشین بر نبی بعد از خود را دلیل سوم بر شناسایی انبیاء ذکر کرده و خاطرنشان ساختند: از حضرت مسیح(ع) در آیه ششم از سوره صف آمده است: "وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ" «و بشارت‏دهنده به رسولى که بعد از من مى‏آید و نام او احمد است!». ایشان به نبی بعد از خود که حضرت محمد(ص) باشند، بشارت داده است و این دلیل سوم برای شناسایی انبیاء می­باشد.

*تفسیر آیه هفتم از سوره صف

حضرت آیت­الله سبحانی در ادامه به تفسیر آیه هفتم از سوره صف پرداخته و تصریح کردند: خداوند متعال در آیه هفتم از سوره صف فرموده است: "وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُوَ يُدْعَى إِلَى الْإِسْلَامِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ"  «چه کسى ظالمتر است از آن کس که بر خدا دروغ بسته در حالى که دعوت به اسلام مى‏شود؟ خداوند گروه ستمکاران را هدایت نمى‏کند!» بنابراین عذاب کسی که بر خدا دروغ می­بندد؛ در حالی که دعوت به اسلام می­شود از دیگران بیشتر است.

ایشان به آیه هشتم از سوره صف اشاره کرده و اظهار داشتند: خداوند متعال در این آیه می­فرماید: "يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ"  «آنان مى‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولى خدا نور خود را کامل مى‏کند؛ هر چند کافران خوش نداشته باشند!».

*اقسام نور

این مرجع تقلید به تعریفی از معنای نور پرداخته و ابراز داشتند: گاهی نور حسی است، همانند لامپ یا خورشید، گاهی هم نور معنوی است که مراد قرآن است و یا پیامبر اکرم(ص).

معظم­له با اشاره به وجه شبه نور حسی و معنوی، اذعان داشتند: دو وجه شبه نور را می­توان برای این دو ذکر کرد. نخستین وجه این است که انسان در سایه نور راه را از چاه تشخیص می­دهد؛ بنابراین هر کجا که نور خدا و پیامبر او بتابد، این انوار الهی راه سعادت و شقاوت را به انسان نشان می­دهند.

*دزدان در شهر بدون عالم

حضرت آیت­الله سبحانی افزودند: وجه دوم در این است که هر کجا نور حسی باشد، دزدان و درندگان در مخفیگاه می­مانند و در هنگام شب به بیرون می­آیند؛ پس نتیجه می­گیریم که کجا نور قرآن بتابد، در آنجا افراد جاهل نمی‌توانند، فعالیتی انجام داده و مردم را به شیطان­پرستی دعوت کنند؛ اما اگر شهری بدون عالم بماند و نور قرآن در آن تابیده نشود، دزدان عقائد جوانان به بیرون آمده و به دزدی افکار آنها مشغول می­شوند.

ایشان به آیه نهم از سوره صف اشاره کرده و خاطرنشان ساختند: خداوند متعال در این آیه فرموده است: "هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ" «او کسى است که رسول خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه ادیان غالب سازد، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند!».

*پیروزی اسلام بر سایر ادیان و فرق

 این مرجع تقلید با اشاره به این­که اسلام بر تمام ادیان و فرق پیروز شده است، تصریح کردند: سوالی که در اینجا مطرح می­شود این است آیا این پیروزی از طریق برهان بوده یا علل خارجی داشته است؟ در پاسخ باید گفت، بعضی معتقدند اسلام از نظر منطق و برهان بر دیگران غلبه کرده و بعضی دیگر معتقدند شاید علاوه بر منطق و برهان، از نیروی نظامی نیز کمک گرفته است.

معظم­له با بیان این­که آیه نهم از سوره صف را باید دو مرحله­ای دانست، اظهار داشتند: مرحله نخست آن در زمان نبی مکرم اسلام(ص) و امام علی(ع) رخ داده و برای مرحله بعدی آن باید منتظر ظهور حضرت مهدی(عج) بود.

حضرت آیت­الله سبحانی با اشاره به این­که تا زمینه قیام ملی، اسلامی و انسانی در تمام جهان وجود نداشته باشد، حضرت ظهور نخواهد کرد، ابراز داشتند: زبان حکومت حضرت ولی عصر(عج) منطق است و ایشان با شمشیر این حکومت را به پیش نخواهند برد.

ایشان در پایان ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه(س)، اذعان داشتند: حضرت خدیجه(س) تمام دارایی خود را برای دین خدا داد؛ او زنی بود که سه سال در شعب ابی­طالب به همراه نبی مکرم اسلام(ص) ماند و طاقت آورد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.