آیت الله مصباح یزدی:

چ, 05/19/1390 - 07:21
آیت الله مصباح یزدی:

معلوم نیست نمازهای بی مخاطب پذیرفته شود
 رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه باید از عبادت های بدون حضور قلب خود استغفار کنیم افزود: معلوم نیست این چنین عبادت هایی که به تعبیر مقام معظم رهبری نماز بی مخاطب است پذیرفته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره)، بیان و شناخت فضائل اخلاقی را لازم دانست و افزود: مهم تر و سخت تر از شناخت، آموختن راه هایی برای پیمودن مراحل اخلاقی است. یکی از فوائد استاد اخلاق این است که پیچ و خم های راه کسب فضائل اخلاقی را پیموده و تجربیات خود را به انسان می آموزد.

وی با اشاره به انتهای آیه سیزدهم سوره سباء که می فرماید «وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبَادِیَ الشَّکُور» گفت: تنها با یک الحمد لله گفتن برای هر نعمت، شکر آن نعمت به جا نمی آید و شکر زبانی تاثیر آنچنانی ندارد و خداوند انتظار بالاتری از ما دارد.خیلی ها می دانند یکی از ارزشهای الهی، شکر است ولی نمی دانند چگونه می توان شاکر واقعی بود.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه مسئله شکر از دیدگاه قرآن خیلی مهم است، اظهار داشت: در قرآن شکر، جایگاه بالا و عظمت خاصی دارد و روایات زیادی هم در این زمینه داریم. در قرآن آیات متعددی وجود دارد که پس از شمارش نعمت های گوناگون می فرماید «لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» یعنی همه اینها را آفریدیم تا شکر کنید.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی درتبیین اهمیت شکر گفت: مهم ترین دلیلی که با وجود آن ثابت می کنیم که خداشناسی واجب عقلی است، وجوب شکر مُنعِم است.

استاد حوزه و دانشگاه وجود آیاتی که به انسان انگیزه شکرگزاری می دهد را از الطاف الهی برشمرد و افزود: ما عملا انگیزه شکر گزاری نداریم و خداوند از سر لطف با آیاتی همچون " لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ" بندگان خود را دعوت به شکر گزاری می کند.

وی ادامه داد: برخی نه تنها شکر خدا را نمی کنند بلکه از او طلب کار هم هستند این نشان می دهد که انسان در معرض وسوسه های شیطان است و او می خواهد ما کفران نعمات الهی کنیم.

آیت الله مصباح یزدی با بیان فراز دیگری از روایت امام باقر علیه السلام در مورد شکرگزاری گفت: حضرت می فرماید دلیل اینکه شکر نمی کنیم این است که توجه زیادی به نعمت های خدا نداریم و برای اینکه این حالت از بین برود باید نعمت های خدا را خوب بشناسیم.

این استاد اخلاق حوزه علت ناسپاسی بندگان را در دو چیز عنوان کرد: اولا نعمت های خدا را کم می شماریم و ثانیا عبادت های خود را زیاد می شماریم. باید این دو معادله را برهم بزنیم تا بتوانیم درباره نعمت های الهی فکر کنیم و به اهمیت آنها پی ببریم .

وی کم شمردن اعمال را از طریق مقایسه با بهترین اعمال میسر دانست و گفت: اگر اعمال ارزشمند را ببینیم و همچنین شایستگی عمل خود را با عظمت الهی مقایسه کنیم، آنگاه خود به خود عمل ما ناچیز و کوچک شمرده می شود و در قبال عبادت های اولیای الهی، که از لحاظ کمی و کیفی بسیار برتر از عبادت های ما است، عمل ما آنچنان به حساب نمی آید.

آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: حتی روزی کم خدا را هم بر خود زیاد بدانیم. حتی شکر یک تکه نان جو را هم که با زحمت زیاد و طی آن چرخه طولانی به دست ما می رسد نمی توانیم بجا بیاوریم چه رسد که بخواهیم به نعمت های بزرگ خدا مانند عقل و روح و دین و توفیق عبادت و دیگر نعمت های خاص خدا بیندیشیم و شکرش را بجا آوریم.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در بیان عظمت دریای شکر الهی گفت: اگر تمام روزهای ماه مبارک رمضان را به عبادت و خواندن قرآن و دعا مشغول باشیم و تمام شب ها را احیا بگیریم باز در مقابل بزرگی نعمت های کوچک خدا و عبادت های اولیای الهی ناچیز و بی ارزش است.

وی با بیان اینکه باید از عبادت های بدون حضور قلب خود استغفار کنیم افزود: معلوم نیست این چنین عبادت هایی که به تعبیر مقام معظم رهبری نماز بی مخاطب است پذیرفته شود چه رسد به اینکه آنها را زیاد حساب کنیم. هرگاه عبادت خود را ناچیز دیدیم درب تشکر از نعمت های خدا باز می شود و می توانیم بر نفس خود غلبه کنیم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.