آیت الله مکارم شیرازی:

چ, 05/19/1390 - 07:20
آیت الله مکارم شیرازی:

مطالعات وهابیون درباره اسلام بسیار ضعیف است
  حضرت آیت الله مکارم شیرازی، مطالعات وهابی ها درباره اسلام را بسیار ضعیف دانست و با بیان اینکه منشا بسیاری از فتواهای عجیب و غریب آنها را باید در ضعف اطلاعات و شتابزدگی آنان جستجو کرد، از آنها خواست در افکار خود تجدید نظر کنند و بدانند که تمام جامعه اسلامی بر خلاف آنها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که بعد از نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، در ادامه تفسیر موضوعی برنامه زندگی نوح پیامبر، خاطرنشان کرد: فضائل و افتخارات و ویژگی های این پیامبر اولوالعزم(ع) بسیار زیاد است.

وی با اشاره به آیه 14 سوره عنکبوت گفت: خدواند در این آیه می فرماید ما نوح را برای هدایت قومش فرستادیم و او 950 سال مردم را به سوی خدا دعوت کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه زندگی حضرت نوح نبی شامل دو بخش قبل و بعد از طوفان است، تاکید کرد: بخش نخست زندگی ایشان که قبل از طوفان بود 950 سال طول کشید، اما بخش بعد از طوفان که ایشان از کشتی پیاده شد و جامعه مؤمنی به وجود آمد در قرآن اشاره به شمارگان سال های آن نشده است، اما بعضی از مفسران نوشته اند که حضرت نوح بعد از طوفان 300 سال عمر کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: خداوند تبارک و تعالی در مجازات بندگان خود عجله نمی کند، به عبارت دیگر حوصله خدا بسیار زیاد است، خداوند رحیم، کریم و مهربان است و عجله در کار او جایی ندارد.

وی ادامه داد: بخل در وجود ذات اقدس اله نیست، وعده های او تخلف ناپذیر است، از بخشیدن خسته و ملول نمی شود، خداوند تبارک و تعالی غنی و بی نیاز است و فقر در دستگاه او وجود ندارد.

مفسر قرآن کریم صبور بودن را از درس های مهم تاریخ زندگی نوح نبی دانست و تاکید کرد: ما هم نباید تا مساله ای بر خلاف میل مان بود عجله کنیم و باید این مساله را در زندگی فردی و اجتماعی به صورت دقیق مراعات نماییم.

این مرجع تقلید افزود: اگر شتابزدگی در تصمیمات نباشد بسیاری از دعواها به سرعت حل می شود و کار به دادگاه ها نمی کشد، اگر در قرآن کریم تدبر و تاریخ را مطالعه و بررسی کنیم هیچ گاه در اعمال و رفتارمان عجله نمی کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: یکی از مشکلات ما با وهابیون این است که آنها انسان های عجولی هستند، گاهی حدیثی ضعیف و فاقد سند در کتب شیعه می بینند و در شبکه ها و سایت های مختلف که پول های نفت فراوانی حمایتشان می کند روی آن مانور می دهند و می گویند شیعیان این گونه می گویند.

وی تاکید کرد: وهابیون بر اثر عجله، فتواهای عجییب می دهند که از جمله این فتاوای عجیب و غریب این بود که در سال گذشته یکی از اینها فتوا داد که خوردن زولبیا در ماه رمضان بدعت است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مطالعات اینها درباره اسلام بسیار ضعیف است و اصلا نمی دانند بدعت چیست، اظهار کرد: بدعت در امور دینی به حساب می آید و نوآوری ها را نمی توان بدعت نامید.

وی اضافه کرد: چند روز پیش یکی از اینها فتوایی داده بود که نباید رییس جمهور مصر را در قفس قرار داد و محاکمه کرد چرا که او امام، سلطان و رییس جمهور ما است و تنها در دو صورت می شود با او مخالفت کرد، یکی اینکه از نماز جلوگیری کند و دیگر اینکه مرتد و از اسلام خارج شود.

این مرجع تقلید بیان داشت: معنای این عقیده وهابی ها این است که اگر حاکم شروع به ظلم و ستم و غارت اموال مردم کرد و احکام اسلام را زیرپا گذاشت نمی شود و تنها از نماز جلوگیری نکرد، نمی توان نازک تر از گل به او گفت.

وی با بیان اینکه کسانی که این حرف ها را می زنند باید بدانند که این حرف ها خریدار ندارد، خطاب به وهابیون افراطی تاکید کرد: در این افکار خود تجدید نظر کنید، کل جامعه اسلامی بر خلاف شما است، احکام اسلام و قرآن را بیشتر یاد بگیرید و بعد سخن بگویید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه یادآور شد: درس دیگری که از داستان نوح می گیریم این است که عمر طولانی افتخاری برای حضرت نوح بود و هیچ پیامبری به اندازه ایشان تبلیغ دین و امر به معروف و نهی از منکر نکرده است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: مشکل مهم حضرت نوح این بود که در این 950 سال تریبونی برای ابراز نظرات و دیدگاه های خود نداشت، از این رو سؤال می کرد که در چه مکانی مردم جمع می شوند و به همان مکان می رفت و همراه با مهربانی و محبت دستورات پروردگار را تبیین می کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: این پیامبر الهی گاهی نیز برنامه های خصوصی برای دعوت مردم به توحید و یگانگی ذات اقدس اله داشت و برای تحقق این مهم از هر فرصتی بهره می گرفت.

وی افزود: در زمان ایشان انسان های لجوجی بودند و برای اینکه امواج صدای نوح به گوش شان نرسد دست به هر ترفندی می زدند و هر گاه نوح آنها را دعوت می کرد، انگشت در گوش می کردند و تکبر می ورزیدند، اما نوح نبی(ع) به قدری ادامه داد تا زمانی که فرمان از جانب خدا رسید که بس است.

این مرجع تقلید شرط موفقیت افراد را استقامت دانست و تاکید کرد: درس دیگری که داستان نوح(ع) به ما به ویژه به نسل جوان می دهد درس استقامت و پایداری است و اگر کاری را شروع کردیم و موفق نشدیم نباید ناامید شویم بلکه باید با پشتکار بیشتر به دنبال تحقق اهداف رفت.

وی با اشاره به مساله طول عمر حضرت نوح و امام زمان(عج) تصریح کرد: وهابیون بدون اینکه به قرآن، روایات و ادله عقلی مراجعه کنند، این مساله را زیر سؤال می برند و می خندند در حالی که باید به افکارشان بخندند.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه قرآن کریم در اوج فصاحت و بلاغت است، اظهار داشت: اگر کسی آشنای به ادبیات عرب باشد، فصاحت و بلاغت قرآن کریم کافی است که به عظمت این معجزه جاوید رسول خاتم(ص) پی ببرد

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.