آیت‌الله خاتمی

س, 05/18/1390 - 07:48
آیت‌الله خاتمی

  حیثیت خبرنگار فراتر از امور دنیایی است
  عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با تاکید بر رعایت اصول اخلاق رسانه‌ای، گفت: حیثیت خبرنگاری گوهری ارزشمند است که نباید آن را به هیچ قیمتی از دست داد.  
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب، آیت‌الله سید احمد خاتمی در گفت و گو با خبرنگار مرکزخبر حوزه، به مناسبت فرا رسیدن 17 مرداد، «روز خبرنگار»، با اشاره به جایگاه خطیر امر اطلاع رسانی، اظهار داشت: اگر خبرنگاران ارزشمدارانه عمل کنند از افراد خدوم جامعه به حساب می‌آیند و چنانچه خدایی ناکرده، ارزش‌ها را زیر پا بگذارند، نقش تخریبی را ایفا می‌کنند.

وی، ارزشمدارانه عمل‌کردن یک خبرنگار را به سه محور تقسیم کرده و افزود: صداقت اولین اصل ارزشی در عرصه فعالیت رسانه‌ای است که در همین راستا خبرنگاران نباید به هیچ قیمتی این گوهر ارزشمند را از دست دهند.

* خبرنگاران امانتدار باشند

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری، رعایت امانت در نقل خبر را دومین اصل ارزشی در عرصه خبرنگاری دانسته و گفت: درست است که همواره باید اصل خبر و رویداد اطلاع‌رسانی شود، اما باید دقت کرد، هر خبری دارای حواشی‌ نیز می‌باشد که  امانت اقتضا می‌کند، خبرنگاران آنرا تهیه و بیان کنند و یا به اصطلاح طلبگی قرینه حالیه را نیز بیاورند.

وی، مصلحت را محور سوم اصول ارزشی در فعالیت رسانه‌ای ذکر کرده و یادآور شد: بی‌تردید دروغ گفتن  حرام است، اما بزرگان علم اخلاق گفتن حرف راست را در هر شرایطی لازم ندانسته، حتی در بعضی از موارد جایز نمی‌دانند، چه بسا خبری راست و دقیق باشد، اما ممکن است خروجی آن در جامعه ایجاد تنش کرده و یا به دشمنان اسلام گرا بدهد، لذا خبری که با مصلحت نظام اسلامی سازگار نباشد را نباید نقل کرد.

* اخلاق رسانه‌ای زیر پا گذاشته نشود

امام جمعه موقت تهران در ادامه به عوامل از بین رفتن اخلاق رسانه‌ای اشاره کرده و گفت: همان عاملی که در اکثر عرصه‌ها باعث زیرپا گذاشتن اخلاق می‌شود، در عرصه اطلاع‌رسانی و خبرنگاری نیز وجود دارد؛ این عامل چیزی جز حب دنیا و جلوه‌های آن نیست که برای هر کسی مفهومی دارد.

وی، جنبه مادی را یکی از مفاهیم حب دنیا بر شمرده و خاطرنشان کرد: گاهی اوقات ممکن است بدون در نظر گرفتن ارزش‌های خبرنگاری، خبری نقل گردد و به عبارتی خدای ناکرده حیثیت خبرنگاری لطمه ببیند، بر این اساس خبرنگار باید لغزش‌‌گاه‌ها را بشناسد.

*علمای دین به نقش رسانه‌ توجه دارند

امام جمعه موقت تهران در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر توجه و اهتمام علما و بزرگان دین به نقش رسانه، یادآور شد: هر چند علما از شهرت گریزانند، اما شرایط زمان اقتضا می‌کند که ارتباط علما با رسانه‌ها تنگاتنگ باشد.

عضو شورای عالی حوزه ادامه داد: علمای دین باید همان اندازه که در راستای سازندگی اقشار جامعه تلاش می‌کنند، در راستای سازندگی اخلاق خبرنگاران نیز تلاش کنند تا این قشر فرهیخته در جایگاه ارزشی خدمتگزار صدیق مردم قرار گیرد.

* رسانه را به خدمت معارف اهل بیت‌(ع) در آوریم

آیت‌الله خاتمی، ضمن تاکید بر ورود حوزویان به عرصه رسانه، خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی هستیم که استکبار جهانی در راستای رسیدن به اهداف خود از ابزار رسانه استفاده کرده و با فضاسازی‌های رسانه‌ای شیطنت‌های خود را عملیاتی می‌کنند، لذا در چنین فضایی نباید از قدرت رسانه‌ها در راستای نشر علوم دینی غافل بود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.