روزه برای تنگنفسان، پیرمردان، دانشجویان و ...

ی, 05/16/1390 - 07:27
روزه برای تنگنفسان، پیرمردان، دانشجویان و ...

  حضرات آیات سیستانی، مکارم، مظاهری و نوری همدانی، تکلیف مقلدین خود را در خصوص نیت روزه، رساندن غبار غلیظ به حلق، وظیفه پیرمردان، استفاده از اسپری تنگی نفس، نماز و روزه دانشجو و سرباز و... را مشخص کردند.

آیت الله العظمی سیستانی

* نیت روزه

1559 - لازم نـيـسـت انـسـان نيت روزه را از قلب خود بگذراند، يا مثلا بگويد فردا را روزه مى گيرم , بلكه همين قدر كه بنا داشته باشد براى انجام خواست خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب كارى كه روزه را باطل مـى كند انجام ندهد كافى است , و براى آن كه يقين كند تمام اين مدت را روزه بوده , بايد مقدارى پيش از اذان صبح و مقدارى هم بعد از مغرب از انجام كارى كه روزه را باطل مى كند خوددارى نمايد.

1612 - بـنـابر احتياط واجب رساندن غبار غليظ به حلق روزه را باطل مى كند , چه غبار از چيزى باشد كه خوردن آن حلال است , مثل آرد , يا غبار چيزى باشد كه خوردن آن حرام است مثل خاك .

1613 - رساندن غبار غير غليظ به حلق - بنابر اقوى - روزه را باطل نمى كند

آیت الله العظمی مکارم

* حدّ پیری برای روزه نگرفتن

 در مسأله 1450 توضیح المسائل فرموده اید: «مرد و زن پیر که روزه گرفتن براى آنها مشکل است مى توانند روزه را ترک کنند» لطفاً معیار و میزان پیرى را معیّن فرمائید.

 میزان پیرى موکول به عرف است; یعنى توده مردم به چنین کسى پیرمرد و یا پیرزن اطلاق کنند.

2- استفاده از داروی اسپری در ماه رمضان

 استفاده از داروی اسپری در ماه مبارک رمضان چه حکمی دارد؟

 اسپری هائی که برای تنگی نفس میزنند روزه را باطل نمی کند

آیت الله العظمی مظاهری

* وظیفه دانشجو و سرباز

سوال :  حکم نماز و روزۀ دانشجویان و سربازان در محل تحصیل و محل سربازی آنان چگونه است؟ آیا برای سفر اول و سفرهای بعدی، تفاوت می‌کند؟

جواب : باید نمازها را تمام بخوانند و روزه بگیرند و تفاوتی میان سفر اول و سفرهای بعدی نیست.

* وطن دوم

سوال:  آیا طلاب علوم دینی که در شهری غیر از وطن خود به تحصیل مشغول می‌باشند و در آن شهر قصد وطن نکرده‌اند، ولی مشخص هم نیست که همیشه بمانند یا بعد از مدتی به شهر خودشان برگردند، در این صورت روزة ماه مبارک رمضان را می‌توانند بدون قصد ده روز در شهر محل تحصیل بگیرند؟

جواب: نماز آنها تمام است و روزه باید بگیرند.

آیت الله العظمی نوری همدانی

* فرو بردن اخلاط سینه

مساله 1577 )  فرو  بردن   اخلاط   سر وسينه ، تا به فضاي دهان نرسيده اشکال ندارد ، ولي اگر داخل فضاي دهان شود، احتياط واجب آن است که آن را فرو نبريد .

مساله 1722 ) کسي که به واسطة پيري نمي تواند روزه بگيرد ، يا براي او مشقت دارد ، روزه  بر  او  واجب  نيست . ولي در صورت دوم، بايد براي هر روز يک مد که تقريباً ده سير است گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد .
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.