آیت‌الله سبحانی:

ی, 05/16/1390 - 07:23
آیت‌الله سبحانی:

مدعیان آزادی، شمشیر از رو بسته و آزادی را زیر پا نهاده‌اند

  حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: مدعیان آزادی که از اسلام ایراد می‌گیرند و شبهه می‌کنند اسلام دین آزادی نیست بلکه دین شمشیر است، خود شمشیر را از رو بسته و آزادی را زیر پا نهاده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، حضرت آیت‌الله‌ جعفر سبحانی از مراجع تقلید در جلسه تفسیر قرآن کریم که پس از نماز ظهر و عصر در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد، در تشریح آیه چهارم سوره صف به بیان فلسفه جهاد دفاعی و جهاد ابتدایی در اسلام پرداخت.
 
وی فلسفه این دو جهاد را با هم متفاوت دانست و با بیان این‌که غزوات پیامبر اکرم‌(ص) غالبا دفاعی بوده است، اظهار داشت: دعوت انبیای الهی همواره بر خلاف روش پادشاهان، قدرتمندان و طاغوتیان است.

این مرجع تقلید در ادامه به دلایل فراهم کردن سپاه از سوی پیامبر اکرم‌(ص) اشاره کرد و افزود: دعوت انبیای الهی همواره در برابر امیال طاغوتیان بوده است و به این سبب زورمداران برای رسیدن به خواسته‌های خود پیامبران را به قتل می‌رساندند.

وی با اشاره به این‌که دشمنانی در سر راه تبلیغ دین بودند که مبلغان را به قتل می‌رساندند، اظهار داشت: پیامبر اکرم‌(ص) برای این‌که بتواند دین اسلام را تبلیغ کند و در این راه کشته نشود، نیازمند تشکیل سپاهی بود که این سپاه وظیفه حفظ جان پیامبر را برعهده داشت.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که پیامبر اکرم‌(ص) برای کسب آزادی و رفع موانع تبلیغ دین مبین اسلام جهاد می‌کرد و این جهاد دفاعی مطابق با اصول دموکراسی است، خاطرنشان کرد: در دنیا کسی وجود ندارد که این منطق را نپسندد.

وی ادامه داد: فلسفه جهاد پیامبر اکرم‌(ص) ترویج دین اسلام از طریق اعزام مبلغ است، اما در نخستین روز با قتل عام مبلغان مواجه می‌شوند؛ بنابراین سپاهی را تشکیل می‌دهند تا موانع را از بین ببرند که اگر در این راه شیطان، امیر یا خانی مانع نبود، هرگز لشکرکشی نمی‌کرند.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه جهاد ابتدایی پیامبر اکرم‌(ص) اشاره و اظهار کرد: پیامبر اکرم‌(ص) ابتدائا لشکر اعزام می‌کنند و در کنار جهاد ابتدایی می‌فرمایند «لا اکراه فی الدین» و می‌خواهند بگویند که واقعیت دین اکراه‌پذیر نیست.

وی با بیان این‌که باید مقدمات فراهم شود تا مردم دین بیاورند و اگر مقدمات لازم فراهم نشود ایمان مردم ممکن نیست، گفت: دین یک مسأله قلبی است و قلب هم قابل اکراه نیست؛ بنابراین باید مقدمات دین فراهم شود تا فرد ایمان بیاورد.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه تبیین فلسفه جهاد ابتدایی ابراز داشت: همه انبیای الهی در اصل یکتاپرستی که نخستین بند قانون اساسی اسلام است، مشترک هستند و برای گسترش این اصل نازل شده‌اند.

این مرجع تقلید با اشاره به سخنی از حضرت آیت‌الله بروجردی، گفت: همه انبیای الهی برای گسترش اصل توحید آمده‌اند و این فرقه‌هایی که پس از پیامبر اکرم‌(ص) ایجاد شده‌اند در تلاش هستند تا با توحید مبارزه کنند به ویژه فرقه‌های انحرافی و عرفان‌های به اصلاح کاذب که در مبارزه با توحید تشکیل شده‌اند.
 
وی با بیان این‌که پیامبر اکرم‌(ص) در جهاد ابتدایی اتمام حجت می‌کنند، افزود: اگر انبیا و در رأس آنان پیامبر اکرم (ص) جهاد ابتدایی دارد، فلسفه‌اش آن است که بند اول از قانون اساسی اسلام توحید و خداپرستی است و این امر باید ترویج شود؛ بنابراین ناچار است جهاد ابتدایی را شروع و در ابتدا هم اتمام حجت کند.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: در جهاد با مشرکان که مخالف اصل توحید و خداپرستی هستند هیچ شرط و اتمام حجتی وجود ندارد، چرا که در این مخالفت هم انسانیت مظلوم و هم حق خدا پایمال است و در اینجا هیچ رحمی نخواهد بود.

این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: اما هنگامی که این اصل رعایت شود و بگوید من اهل کتاب هستم و به خداوند متعال اعتقاد دارم، پیامبر اکرم‌(ص) اتمام حجت می‌کند و در اینجا همان‌طور که مسلمان برای امنیت کشور، زکات، خمس و مالیات می‌دهد، او هم باید جزیه دهد.
 
وی با بیان این‌که پیامبر اکرم‌(ص) در جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی با موازین عقلی حرکت کردند، ابراز داشت: آفرین بر پیامبر اکرم‌(ص) که چنین آیین روشن و آسمانی را آورده است که بر هر کجای آن انگشت می‌گذاریم، می‌درخشد.

این مرجع تقلید با اشاره به موضع خصمانه غربیان در برابر اسلام، تصریح کرد: مدعیان آزادی که از اسلام ایراد می‌گیرند و شبهه می‌کنند اسلام دین آزادی نیست بلکه دین شمشیر است، خود شمشیر را از رو بسته و آزادی را زیر پا نهاده‌اند که حضور غربیان در افغانستان و عراق تأییدی بر این مدعا است.

وی افزود: پیامبر اکرم‌(ص) تنها با هدف نجات بشر از بدبختی و پستی مبعوث شد؛ چراکه می‌داند بشر با این عظمت غرق در جهل و نادانی است، خود را ذلیل کرده و در برابر گاو و چوب سجده می‌کند، از این‌رو او را مجبور می‌کند که از ذلت به عزت برسد که غربیان این اجبار را خلاف آزادی می‌دانند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.