تاکید آیت الله العظمی مکارم بر احیای سنت سلام و مصافحه

ش, 05/15/1390 - 07:49
تاکید آیت الله العظمی مکارم بر احیای سنت سلام و مصافحه

  حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم احیای سنت اسلامی سلام کردن و انجام مصافحه در سطح جامعه تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب به نقل از مرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید، در  جلسه تفسیر قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار می شود، اظهار داشتند: سلام کردن در قرآن و دین مبین اسلام از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ به گونه ای که ما در نمازهای یومیه و نیز زیارت نامه ها به پیامبر اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع) و بندگان صالح خدا و شهدا سلام می کنیم.

ایشان همچنین در ادامه بحث مربوط به جایگاه پیامبران اولوالعزم در قرآن مجید، با اشاره به این که یکی از افتخاراتی که نصیب نوح نبی شده این است که خداوند به نوح سلام فرستاده است، گفتند: این مساله حقیقتا افتخار بسیار بزرگی است که نصیب پیامبران بزرگ الهی شده است.

معظم له تصریح کردند: سلام کردن به قدری مهم است که حتی اگر شما مشغول نماز باشید و کسی به شما سلام کند، واجب است که جواب سلام او را بدهید.

ایشان با اشاره به این که سلام به معنای تقاضای سلامتی از سوی خداوند برای طرف مقابل است، ابراز داشتند: نعمتی بالاتر از سلامتی بعد از ایمان وجود ندارد و چنانچه سلامتی شامل روح و جسم شود بی شک ایمان را هم شامل می شود.

این مرجع تقلید در ادامه تصریح کردند: متاسفانه برخی فکر می کنند؛ سلام کردن باعث تحقیر و کوچکی آن ها می شود؛ حال آن که هیچ کس از شخص پیامبر اکرم(ص) بالاتر نیست و ایشان به بچه ها هم سلام می کرد.

معظم‌له همچنین گفتند: پیامبراکرم (ص) در حدیثی می فرمایند؛ پنج چیز است که تا لحظه جان دادن آن ها را ترک نمی کنم که یکی از آن ها سلام کردن به بچه ها است.

این مرجع تقلید اضافه کردند: سلام کردن از مقام و جایگاه انسان نمی‌کاهد، بلکه نشانه شخصیت و ادب انسان است.

ایشان بیان داشتند: متاسفانه برخی افراد در سلام کردن به یکدیگر کوتاهی می کنند و برخی نیز لفظ سلام را درست و اسلامی به کار نمی برند.

معظم له با اشاره به این که بر اساس حدیثی، بخیل ترین مردم کسی است که از یک سلام کردن هم دریغ می کند، ادامه دادند: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی تاکید می فرمایند؛ مسلمانان وقتی به هم می رسند، هم به یکدیگر سلام کرده و هم دست بدهند.

ایشان با بیان این که یکی از نشانه های بهشتیان این است به هم پیوسته سلام می کنند، گفتند:  عزیزان بیایید این سنت بزرگ اسلامی را زنده کنیم و بکوشیم هرگاه وارد خانه، مغازه، مدرسه و یا سوار تاکسی می شویم، سلام کردن را فراموش نکنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین با اشاره به این که در اسلام راجع به سلام کردن دستوراتی داده شده است، اظهار داشتند: در اسلام آمده که بهتر است کوچکتر ها به بزرگترها و سواره ها به پیاده ها سلام کنند و کسی که وارد مجلسی می شود به حضار سلام کند؛ خلاصه آن که سلام کردن باعث سلامتی و نیز رضایت خداوند می شود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در 28 سوره قرآن کریم نام حضرت نوح (ع) و سرگذشت ایشان ذکر شده است، گفتند: نوح نبی اولین کسی بود که برنامه ، احکام و دستورات دینی را در تمام ابعاد و جنبه ها برای مردم آورد و به جهت این که ایشان اولین پیامبر اولوالعزم بود و نیز عمر طولانی داشت، به طوری که 950 سال پیغمبری کرد ، لذا او را شیخ الانبیا می نامند.

این مرجع تقلید همچنین در خصوص دیگر افتخاراتی که نصیب حضرت نوح (ع) شده است، بیان داشتند: حضرت نوح (ع) از جمله انبیای برگزیده است که به این مساله در آیه 33 سوره مبارکه آل عمران اشاره شده است.

ایشان با اشاره به این که حضرت نوح مشمول هدایت الهی بود، این هدایت را شامل دو بخش تکوینی و تشریعی عنوان کرده و گفتند: منظور از هدایت تکوینی این است که خداوند متعال موجودات را که آفریده مسیر زندگی شان را نیز در وجود خودشان مشخص کرده است ؛ همچون پرندگانی که به طور ذاتی برای ادامه حیات، 18 هزار کیلومتر را از قطب شمال به سمت دیگر نقاط کره زمین می پیمایند.

معظم له افزودند: در هدایت تکوینی موجودات ، انسان به خوبی، دست قدرت پروردگار ، این معلم بزرگ آفرینش را می بیند.

ایشان با بیان این که هدایت تشریعی به وسیله خداوند، انبیا ، امامان و دانشمندان صورت می گیرد، گفتند: این نوع از هدایت خود بر دو گونه است ؛ یک معنای آن در واقع نشان دادن راه است، مثل این که خداوند قرآن را برای ما نازل کرده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کردند: نوع دیگر آن است؛ خداوند کسانی که برای پاک بودن خود، خلوص نیت و پشتکار داشته باشند را در مسیر درست هدایت می کند که این هدایت خاص را شامل می شود.

ایشان همچنین با اشاره به نوح نبی مشمول هدایت تکوینی ، تشریعی و خاص از سوی خداوند بود، ابراز داشتند: ماه مبارک رمضان ، فرصت بسیار خوبی است که همه ما می توانیم از هدایت تشریعی خداوند به منظور دستیابی به اهداف متعالی بهره ببریم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.