آیة‌اللّه العظمى صافى گلپایگانى

پ, 05/13/1390 - 08:34
آیة‌اللّه العظمى صافى گلپایگانى

کمبودهاى اقتصادى به حساب روحانیت گذاشته نشود
متأسفانه تعدادى از منحرفان مى‌خواهند روحانیت اصیل را در بین مردم بدبین کنند؛ این افراد حتى کمبودهاى اقتصادى را به حساب روحانیت مى‌گذارند و با کارهاى غیر‌علمى و نسنجیده، مردم را به نظام و انقلاب بدبین مى‌کنند!     

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب به نقل از مرکز خبر حوزه، حضرت آیةاللّه صافى گلپایگانى در دیدار با جمعى از طلاب ممتاز و نخبه حوزه علمیه قم، با اشاره به جایگاه تحصیل علم در آیات و روایات گفتند: یکى از عبادات بزرگى که در دین مقدس اسلام، بر آن تأکید فراوانى شده است، کسب علم و دانش و حضور در جلسه درس مى‌باشد و شاید بتوان گفت، عبادت و جهادى بالاتر از آن نیست.
ایشان با اشاره به آیه‌: »هل یستوى الذین یعلمون والذین لایعلمون»، به مقام علم و عالِم در قرآن کریم پرداختند و افزودند: با علم است که مجهولات براى انسان کشف مى‌شود و با کسب علم مى‌توان جهان را تسخیر نمود.
معظم‌له ادامه دادند: علمى ارزش دارد که ما را به راه راست، کمال و سعادت دنیا و آخرت هدایت کند و آن، همان علوم اسلامى و معارف نورانى اهل‌بیت علیهم‌السلام است که راه بهتر زندگى‌کردن را به ما مى‌آموزند. در واقع، هرچه انسان‌ها براى انسانیت خود لازم دارند، در علوم محمد و آل محمد صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم وجود دارد.
حضرت آیةاللّه صافى در بخش دیگرى از سخنان خود، حوزه‌هاى علمیه‌را میراث گران‌بهاى بزرگانى دانستند که براى رساندن پیام اسلام، از هیچ کوششى دریغ نکردند.
ایشان یادآور شدند: حوزه‌هاى علمیه ما که بیش از هزار‌سال سابقه دارند، باید با استقلال کامل، سنت‌هایى را که بزرگان براى ما به ارث گذاشته‌اند را حفظ کرده و با اخلاص و نیت پاک انجام وظیفه نمایند.
ایشان با اشاره به میراث گران‌بهاى شیعى افزودند: در زمان‌هاى گذشته، بعضى از محدثان بزرگ شیعه، براى دریافت چند حدیث، سفرهاى طولانى را متحمل مى‌شدند و با تحمل زحمات و مشقات فراوان، گنجینه‌ى حدیثى خود را بهتر و پربارتر مى‌نمودند، الآن آن گنج‌هاى طلایى و کتاب‌هاى حدیثى در دست ماست، که باید از آن به بهترین صورت استفاده نماییم.
این مرجع تقلید با بیان این‌که امروز وظایف مهمى بر دوش روحانیت است، تصریح کردند: وظیفه‌ اصلى ما پاسدارى از دین است؛ آن هم دینى که سعادت بشر را تضمین مى‌کند و شما پاسدار آن مى‌باشید.
معظم‌له ادامه دادند: دین براى مردم دنیایى مى‌خواهد که همه در آن با رفاه کامل، امنیت، عدالت و برابرى زندگى نمایند؛ زندگى‌اى که بدون خشونت، کینه و حسد باشد و در آن دروغ و تهمت نباشد و همه با خوشى و آسایش خاطر، به وظایف خود عمل کنند.
ایشان افزودند: ما مى‌گوییم دولت‌ها باید امنیت اخلاقى و جانى مردم را فراهم کنند و با اجراى قوانین اسلام، عدالت واقعى را در جامعه پیاده نمایند؛ ما مى‌گوییم بیت‌المال از آن همه مردم است، و نباید چوب حراج به بیت‌المال زد؛ یک ریال آن محترم است و باید پاسخگوى آن باشند.
این مرجع‌تقلید با اشاره به توطئه دشمنان بر ضد روحانیت تأکید کردند: متأسفانه تعدادى از منحرفان مى‌خواهند روحانیت اصیل را در بین مردم بدبین کنند؛ این افراد حتى کمبودهاى اقتصادى را به حساب روحانیت مى‌گذارند و با کارهاى غیر‌علمى و نسنجیده مردم را به نظام و انقلاب بدبین مى‌کنند.
معظم‌له افزودند: اگر گرانى و تورم در جامعه وجود دارد، به خاطر ندانم‌کارى بعضى از مسئولان است؛ مسئولان باید شرایط اقتصادى را به گونه‌اى رقم بزنند که قشر ضعیف جامعه بتواند آن‌را تحمل کند و بر ضعفا فشار وارد نشود؛ البته همه مسئولیم و نباید از اداى وظیفه، شانه خالى کنیم.
ایشان خطاب به روحانیون اظهار داشتند: البته روحانیون نیز نباید کارى کنند که مردم به اسلام و تشیع بدبین شوند؛ آنها هم باید با تهذیب نفس و اخلاق اسلامى و دورى از مظاهر دنیا و جناح‌بازى‌ها براى مردم الگو بوده و زینت دین باشند و دغدغه آنها فقط حفظ دین باشد.
این مرجع‌تقلید تصریح کردند: ما نیز به نصیحت و تذکر احتیاج داریم؛ نباید خودمان را از موعظه و پند و اندرز بى‌نیاز بدانیم. انشاء‌اللّه‌تعالى همه ما با پیمودن راه صحیح ائمه معصومین علیهم‌السلام بتوانیم رضایت مولا و آقایمان حضرت بقیة‌اللّه عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف را کسب کنیم.

خط انحراف را گوشزد کردیم
ما خط انحراف را گوشزد کردیم و گفتیم که لازم نیست صبر کنیم تا آن‌ها خود را بیشتر نشان دهند؛ همان روز‌هاى سخت که به احکام و دستورات مقدس شرع و قرآن توهین نمودند، باید جلوى آن‌ها گرفته مى‌شد.
به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیةاللّه صافى در دیدار مدیر، اساتید و جمعى از طلاب مدرسه الحجة عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف ضمن بیان این مطلب، به وظایف طلاب و حوزه‌هاى علمیه در عصر حاضر اشاره کردند و اظهار داشتند: عصرى که ما در آن زندگى مى‌کنیم، زمانى بسیار حساس و عصر امتحان و تخلیص مى‌باشد؛ همه باید امتحان دهند. هر کسى که خود را به نحوى منتسب به امام زمان ارواحنا فداه مى‌داند، باید از آزمون‌هاى بزرگ در این زمان و فتنه‌هاى آخرالزمان سرافراز بیرون بیاید.
ایشان با تأکید بر لزوم تطابق گفتار و کردار، ادامه دادند: باید صف راستگویان از دروغگویان جدا شود؛ این‌طور نیست که اگر کسى ادعا کرد من منتظر امام زمان عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف هستم، ولى کارها و رفتارش مخالف اسلام و دستورات شرع مقدس باشد، امام زمانى است؛ آنچه اهمیت دارد عمل است، نه گفتار. معظم‌له افزودند: بعضى از مردم همواره به سر و سینه‌ى خود مى‌زنند و فرج آن حضرت را از خداوند درخواست مى‌کنند، اما در عمل فرسنگ‌ها با حضرت فاصله دارند!
این مرجع‌تقلید یادآور شدند: باید نوکرى و خدمت‌گزارى آستان مقدس آن امام عزیز را براى خود افتخار بدانیم و آن را با هیچ چیز دیگرى عوض نکنیم؛ اگر ریاست داشته باشیم، قدرت و جاه و علم داشته باشیم، اما آقا ما را به چاکرى درگاهش قبول نفرماید، خسارت‌زده دنیا و آخرت هستیم.
ایشان، طلاب را به تلاش و کوشش بیشتر در فراگیرى علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام فراخواندند و اظهار داشتند: طلاب باید بدانند ما آمده‌ایم که فقط به اسلام و امام زمان عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف و اهل‌بیت علیهم‌السلام خدمت کنیم و براى رسیدن به این هدف بزرگ باید اندوخته‌هاى علمى و دینى فراوانى کسب نماییم و یک لحظه فرصت‌را از دست ندهیم.
حضرت آیةاللّه صافى با اشاره به شبهه‌ها و سؤالات بسیار مردم در عصر حاضر، تصریح کردند: عالم دینى باید جامعیت داشته باشد؛ در فقه، اصول، تفسیر، تاریخ و شناخت دوست و دشمن و فرقه‌هاى ضاله، تبحّر و تخصّص داشته باشد.
ایشان وظایف و مسئولیت‌هاى عالمان دینى را بسیار خطیر خواندند و افزودند: عالم دینى نباید اعتزال گوشه‌گیرى و کنار‌گذاشتن مسئولیت‌ها را براى خود امتیاز بداند. امام زمان علیه‌السلام مرجع، عالم و طلبه‌اى را مى‌خواهند که با مردم باشد و در میان مردم و از آن‌ها جدا نباشد و به وظیفه اصلى خود، یعنى بیان احکام و امر به معروف و نهى از منکر بپردازد.
معظم‌له در توصیه‌هاى دیگرى به طلاب یادآور شدند: به علمى که به‌دست آورده‌اید، قانع نباشید و همیشه و حتى تا هنگام مرگ، در پى کسب علم و فضایل باشید.
این مرجع تقلید با بیان این‌که اوضاع فعلى با سال‌هاى گذشته بسیار متفاوت بوده و این امر، وظیفه ما را خیلى سنگین کرده است، اضافه کردند: هر روز از اطراف جهان سؤال مى‌آید و درخواست راهنمایى و توصیه دارند؛ در واقع، مردم به اسلام توجه پیدا کرده‌اند؛ بنابراین ما باید محاسن و زیبایى‌هاى کلام معصومین علیهم‌السلام را به جهان ارسال نماییم، تا دنیاى تشنه‌ى معنویت، بدین وسیله از فساد و تباهى و ضد‌اخلاق مصونیت پیدا کند.
ایشان در بخش دیگرى از سخنان خود با اشاره به فتنه‌ها و مطالب انحرافى‌اى که در جامعه مطرح مى‌شود، ابراز داشتند: ما خط انحراف را گوشزد کردیم و گفتیم که لازم نیست صبر کنیم تا آن‌ها خود را بیشتر نشان دهند؛ همان روز‌هاى سخت که به احکام و دستورات مقدس شرع و قرآن توهین نمودند، باید جلوى آن‌ها گرفته مى‌شد.
حضرت آیةاللّه صافى با بیان این‌که همه ما مسئولیم و باید پیش خداوند متعال و امام زمان علیه‌السلام پاسخ‌گو باشیم، اظهار داشتند: من همیشه گفته‌ام و مى‌گویم مملکت ما صاحب دارد و صاحب اصلى آن، امام زمان علیه‌السلام است و ایشان بر همه‌ى کارها و گفته‌هاى ما مراقبت دارند.
معظم‌له ادامه دادند: این مملکت، کشور شهیدان، جانبازان و آزادگان سرافراز است، و آن‌چه آنان از ما مى‌خواهند، حاکمیت اسلام و برپایى عدل در کل جامعه است. روحانیت و مردم شرافتمند ایران هرگز از خواسته‌هاى خود، که عزت و سربلندى مملکت و سرافرازى نظام مى‌باشد، کوتاه نخواهند آمد.
این مرجع تقلید در پایان تصریح کردند: روحانیت و طلاب باید سعى کنند غصه‌هاى امام‌زمان عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف را کم کنند و زمینه‌ى ظهور موفورالسرور آن حضرت را فراهم نمایند.
خاطرنشان مى‌شود، در ابتداى این دیدار حجة‌الاسلام والمسلمین طباطبایى مدیر مدرسه الحجة عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف گزارشى از برنامه‌هاى آموزشى این مدرسه ارائه نمود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.