حوزه‌هاي علميه در بسيج قرآني پرچم‌دار باشند

پ, 05/13/1390 - 08:09
حوزه‌هاي علميه در بسيج قرآني پرچم‌دار باشند

امام جمعه موقت تهران با بيان اينكه برگزاري نمايشگاه قرآن از ابتكارات ستودني نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است، گفت: انتظار از حوزه‌هاي علميه اين است كه در بسيج قرآني پرچم دار باشند و فضاي قرآني راه بياندازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب آيت‌الله سيداحمد خاتمي  با اشاره به اينكه نظام جمهوري اسلامي افتخار مي‌كند كه عاشق قرآن است و آرزوي پياده شدن احكام قرآن در كشور را دارد، افزود:

نشاط خوبي در اين نمايشگاه ديده مي‌شود كه اميدواريم با كار رسانه‌اي شاهد استقبال بيشتر از اين سفره پرغنيمت الهي باشيم.

وي خاطرنشان كرد: بخش حوزوي نمايشگاه قرآن قلب آن است، زيرا نهادي است كه اصالتاً كارش كار قرآني است و در خدمت قرآن است.

وي با اشاره به اينكه با استفاده از روايات، انس و ارتباط با قرآن وظيفه همگاني است، گفت: قرآن جامعه‌اي را مي‌پسندد كه مانوس با آن باشد به طوري كه پيامبر اكرم(ص) فرمودند رهبرتان قرآن باشد، زيرا قرآن سفره لذيذ الهي است كه بايد تا مي‌توانيد از آن استفاده كنيد.

وي يادآور شد: معناي اين سخن اين است كه در تمام برنامه ريزي‌ها بايستي آن خطي كه قرآن مطرح مي‌كند را پيگيري كنيم، يعني قرآن استراتژي را بيان مي‌كند و ما بايد به آن سمت برويم كه قرآن گويش عمومي مردم شود.

عضو هيات رييسه مجلس خبرگان با بيان اينكه بايد ببينيم تا چه حد قرآن در جامعه تبديل به يك فرهنگ شده است، تصريح كرد: هنوز به آنجا نرسيده‌ايم كه با قرآن حرف بزنيم و با قرآن فكر كنيم و با قرآن نقد كنيم، زيرا وقتي به آن گويش برسيم مي‌توانيم بگوييم كه فعاليت‌هايمان جواب داده است.

خاتمي تاكيد كرد: اگر با تشكيلات عريض و طويل قرآني به اين سمت برويم كه فرهنگ قرآن نهادينه شود، موفق خواهيم بود كه به حمد خدا كتاب‌هاي بسيار خوبي براي اقشار مختلف تدارك ديده شده و امروز ما سربلنديم كه در عرصه قرآن تفسيرهاي خوبي نوشته شده است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به انتظارات جامعه از حوزه‌هاي علميه در فعاليت‌هاي قرآني، افزود: انتظار اين است كه حوزه‌هاي علميه در بسيج قرآني پرچم‌دار باشند، البته اين بي‌انصافي است كه ما پيشرفت مباحث قرآني را در حوزه نبينيم، زيرا برخي با بينش 50 سال پيش درباره حوزه‌هاي علميه قضاوت مي‌كنند، در حالي كه تحول بزرگي به وجود آمده و امروز بيش از ده دوره تخصصي در عرصه علوم قرآني و تفسير در حوزه‌هاي علميه تدريس مي‌شود و تحقيق‌ها و پژوهش‌هاي قرآني در حوزه‌هاي علميه قابل قياس با گذشته نيست، اما در عين حال جا دارد كه گام‌هاي بلندتري برداريم.

خاتمي تاكيد كرد: انتظار مي‌رود كه طلاب از ابتداي ورود به حوزه با قرآن مانوس شوند و وقتي به پايه 11 مي‌رسند يك دوره تفسير اجمالي قرآن را گذرانده باشند كه هنوز برنامه‌ي كامل و جامعي براي اين كار نداريم.

اين استاد عالي حوزه ادامه داد: حوزه‌هاي علميه بايد به سمت پر كردن اين خلاء بروند كه حتي در بخش ادبي قرآني نيز مجتهد تربيت كنند و در بحث آيات اخلاق تفسير اين آيات نوشته شود، چراكه اگر ما معتقديم دين ما همه جانبه است بايد اين برنامه را از قرآن استخراج كنيم.

خاتمي با بيان اينكه انتظار اين است كه تشكيلات قرآني حوزه‌هاي علميه موج قرآني و فضاي قرآني راه بياندازند، گفت: تشكيلات قرآني فراواني در كشور وجود دارد كه همه آن‌ها قابل تقدير است، اما به نظر مي‌رسد در تصميم گيري‌هاي كلان قرآني جاي حوزه‌هاي علميه خالي است و به نظر مي‌رسد در برنامه‌هاي قرآني سيماي جمهوري اسلامي كه كارهاي بسيار خوبي در ده سال گذشته انجام شده بايد حوزه حضور داشته باشد.

وي افزود: همه شبكه‌هاي ما از علما استفاده مي‌كنند اما اين غير از آن است كه از شوراي عالي حوزه نماينده‌اي در آن‌ها حضور داشته باشد، لذا پيشنهاد اين است كه در عرصه‌هاي كلان قرآني براي استحكام بيشتر كارها نماينده‌اي از حوزه علميه قم حضور داشته باشد تا شاهد شكوفايي فعاليتها، تصميم گيري‌ها و مباحث قرآني باشيم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.