آیت الله مکارم شیرازی:

پ, 05/13/1390 - 07:51
آیت الله مکارم شیرازی:

مطالعه تاریخ انبیا به ما یاد می‌دهد در برابر مشکلات پیش روی انقلاب اسلامی مقاومت کنیم
 حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در تاریخ، پندهای بسیاری وجود دارد گفت: مطالعه تاریخ به ما یاد می‌دهد که اگر انقلاب کرده‌ایم و با مشکلات و مخالفت‌هایی از درون و بیرون مواجه شدیم باید صبر پیشه کنیم و در برابر مشکلات مقاوم باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید،  در جلسه تفسیر قرآن کریم که بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، به بررسی موضوع انبیاء اوالعزم در قرآن کریم پرداخت.

این مرجع تقلید گفت: از میان انبیاء الهی که برای هدایت انسان ها فرستاده شده اند، تنها پنج نفر به عنوان پیامبر اوالعزم برگزیده و انتخاب شده‌اند.

وی حضرت نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و حضرت خاتم علیهم السلام را انبیاء اوالعزم الهی معرفی و تاکید کرد: وجه تسمیه پیامبران الهی این بود که دارای اراده قوی و محکم بودند و در مسیر حق خود هیچ گاه خسته نشدند؛ پیامبران اوالعزم مراحل مختلفی را طی کرده‌اند که یکی از دیگری کامل‌تر است.

مفسر قرآن کریم افزود: برخی جوانان سؤال می‌کنند که چرا پیامبران اوالعزم شریعت‌ها را عوض می‌کردند و دین حضرت خاتم(ص) کامل است، در جواب باید گفت آن ادیان مرتبه به مرتبه کامل‌تر شده و کامل‌ترین دین نیز دین مبین اسلام است.

این مرجع تقلید افزود: قرآن کریم در چندین جا حالات پیامبران اوالعزم را به صورت تفصیلی ذکر کرده، هفت فلسفه نیز برای این مساله بیان شده است که همه این فلسفه ها و دلایل شاهد و تایید قرآنی دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی انتقال تجربیات را یکی از فواید بیان تاریخ انبیاء الهی و به ویژه انبیای اوالعزم در قرآن کریم دانست و تاکید کرد: مطالعه تاریخ نشان می دهد که عوامل شکست و پیروزی ملت‌ها و امت‌های پیشین چه بوده است و این مساله انسان را به تفکر وا می‌دارد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه در تاریخ، پندها و عبرت های بسیاری وجود دارد، دلداری به پیامبر(ص) و اصحاب ایشان را دلیل دیگر ذکر تاریخ انبیاء الهی ذکر و اضافه کرد: همواره دشمنان، انبیاء را مورد اذیت و آزار قرار می‌دادند.

وی افزود: این مساله برای امروز ما نیز درس است، اگر انقلاب کرده‌ایم و با مشکلات و مخالفت‌هایی از درون و بیرون مواجه شدیم باید صبر پیشه کنیم، مقاوم باشیم و بدانیم که برای به ثمر نشستن نهال انقلاب اسلامی خون های بسیاری ریخته شده و زحمات بسیاری کشیده شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی درس عبرت گرفتن را سومین فایده بیان تاریخ انبیای الهی در قرآن کریم دانست و گفت: همه قصه‌ها و داستان های قرآنی داری درس عبرت و پندآموز است.

این مرجع تقلید بیان کرد: مطالعه تاریخ انبیاء نشان می دهد که همه آنها دعوتشان یکی بوده است، از این رو ما همه پیامبران را قبول داریم. فایده دیگر ذکر تاریخ انبیای الهی در قرآن کریم، شرح زحمات طاقت فرسای آنان در هدایت جوامع است.

وی با اشاره به فضیلت ماه مبارک رمضان تاکید کرد: میهمان واقعی خدا شدن ساده نیست، کسی که میهمان خدا می شود در برابر سختی ها، مقاومت و صبر پیشه می‌کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه بهشت را رایگان به افراد نمی دهند، تصریح کرد: برای اینکه اهل بهشت شویم باید زحمت بکشیم و پا روی هواهای نفسانی خود بگذاریم.

وی مبارزه با خرافات را فایده دیگر ذکر تاریخ انبیا در قرآن کریم دانست و گفت: تاریخ انبیا در بستر زمان به خرافات عجیبی آلوده شده است، از این رو کسی که می خواهد تاریخ صحیح و درست انبیا را بخواند باید سراغ قرآن کریم برود.

این مرجع تقلید ابراز داشت: حتی در کتاب توارت و انجیل فعلی نیز تحریفات بسیاری در مورد انبیا به چشم می‌خورد و حتی خداوند تبارک و تعالی، جاهل و جسم قلمداد شده است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم تاریخ بدون تحریف درباره انبیای الهی را در اختیار ما گذاشت و جلوی خرافات را گرفت، تاکید کرد: دشمنان می خواهند اسلام، امام حسین(ع)، عاشورا و امام زمان(عج) را با خرافات آلوده کنند، از این رو باید هوشیار باشیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خطاب به نمازگزاران و روزه داران تاکید کرد: مراجع تقلید و علما مراقب هستند، شما هم مراقب باشید و بدانید اگر شریعت آلوده و آغشته به خرافات شد فاتحه آن خوانده می‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.