وقتی طلاب میدان‌دار عرصه فرهنگی می‌شوند

چ, 05/12/1390 - 08:43
وقتی طلاب میدان‌دار عرصه فرهنگی می‌شوند

  گزارشی از حضور فرهنگی تبلیغی طلاب قمی در خلخال
  مدیر مدرسه علمیه علوی قم برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی طلاب این مدرسه در شهرستان خلخال را تشریح کرد.  

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین اقبالی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ،‌ با تشریح برنامه‌های اردوی تابستانی طلاب مدرسه علمیه علوی قم در خلخال، اظهار داشت:  اردوی آموزشی، فرهنگی و تبلیغی طلاب این مدرسه از چهارم تیر ماه در مدرسه علمیه جعفریه(ع) خلخال آغاز و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

وی با اشاره به حضور 60 طلبه در این اردو،‌ گفت: طلاب در اردوی تابستانی دروسی چون ادبیات، فقه، اصول، اخلاق و نهج‌البلاغه را با  حضور اساتید مدرسه مطالعه می‌کنند. همچنین طلاب متأهل نیز به همراه خانواده خود در این اردو شرکت کرده‌اند.

* برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی

مدیر مدرسه علمیه علوی قم برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی را از دیگر فعالیت‌های اصلی طلاب در اردوی تابستانه معرفی کرده و افزود:‌ با توجه به نیازهای فرهنگی در خلخال، طلاب توانا در فعالیت‌های فرهنگی وتبلیغی بر اساس آموزش‌هایی که در طول سال به آنها ارائه شده است، در کنار  اساتید وارد میدان شده و برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی را در سطح این شهر برگزار می‌کنند.

وی، برگزاری نمایشگاه «نسیم صبح» را از جمله این برنامه‌ها برشمرد و خاطرنشان ساخت: این نمایشگاه به مدت دو هفته در یکی از مدارس آموزش و پرورش برگزار شد و در آن محصولات فرهنگی و کتاب‌ها و نرم‌افزارهایی باموضوعات اخلاقی، حدیثی و معرفتی به بازدید کنندگان عرضه شد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین اقبالی به فعالیت غرفه کودک و نوجوان در این نمایشگاه اشاره کرده و گفت: در این غرفه نزدیک به صد نفر از کودکان با برنامه‌هایی چون بازی و نقاشی با تعالیم دینی و اسلامی آشنا شدند.

وی با اشاره به تأثیرات معنوی این نمایشگاه بر کودکان، ابراز داشت: برخی از دخترانی که به سن تکلیف رسیده بودند، ولی حجاب چادر نداشتتند، باحضور در این نمایشگاه، با میل خود چادری شدند؛ این اشتیاق در دیگر کودکان نیز ایجاد ‌شد و آنانی هم که به سن تکلیف نرسیده بودند، حجاب چادر را برای خود انتخاب کردند.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم با اشاره به فعالیت غرفه عفاف و حجاب در این نمایشگاه، خاطرنشان ساخت: در این غرفه برنامه‌های فرهنگی و دینی توسط بانوان اجرا گردید. همچنین غرفه‌ای نیز برای پاسخگویی به شبهات و سؤلات دینی با حضور اساتید برگزار شد.

* برنامه‌های اعیاد شعبانیه

وی برپایی ایستگاه‌های صلواتی در اعیاد شعبانیه را یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی طلاب در شهرستان خلخال معرفی کرده و بیان داشت: مدرسه علمیه علوی قم در اردوی تابستانی خود،‌ همزمان با فرارسیدن اعیاد شعبانیه هفت ایستگاه صلواتی را در شهر خلخال بر پا کرد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین اقبالی با اشاره به حضور اساتید و طلاب معمم و غیر معمم در این ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی آنها از مردم، تصریح کرد:‌ برپایی این نمایشگاه و ایستگاه‌‌های صلواتی توسط اساتید و طلاب موجب ایجاد فضای صمیمی میان مردم و روحانیت و جذب آنها خواهد شد.

* راه‌اندازی سایت و انتشار نشریه

وی، انتشار نشریه را از دیگر برنامه‌های فرهنگی اردوی تابستانی طلاب مدرسه علوی معرفی کرده و گفت:‌ این نشریه با نام «نسیم صبح» به صورت هفتگی منتشر می‌شود و در بر دارنده فعالیت‌‌ها و اخبار اردو و معرفی علمای برجسته خلخال است که تا کنون سه شماره از آن منتشر شده است.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم ادامه داد: همچنین سایتی در کنار فعالیت‌های اردوی تابستانی به آدرس http://ordoo90.ir  راه‌اندازی شده است که تمامی اخبار، برنامه‌ها و فعالیت‌های اردوی سال90 مدرسه را همراه با گزارش‌های تصویری در دسترس کاربران قرار می‌دهند.

وی، راه‌اندازی این سایت اینترنتی را حلقه ارتباطی طلاب این مدرسه در قم و خلخال دانسته و خاطرنشان کرد: ‌در این سایت دلنوشته‌های طلاب قرار می‌گیرد و حلقه ارتباطی میان طلاب در خلخال و قم می‌باشد.

* برگزاری کلاس‌های دینی

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین اقبالی در ادامه با اشاره به برگزاری کلاس‌های معرفتی و دینی از سوی اساتید و طلاب توانا برای خلخالی‌ها، اظهار داشت:‌ پس از برگزاری نماشگاه، فعالیت‌های کلاسی شروع شد و دانش‌آموزانی که در برنامه‌های نمایشگاه شرکت داشتند، در کلاس‌های احکام، عقاید، قرآن و... که از سوی طلاب این مدرسه در مساجد برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

* شرکت700 نفر در  کلاس‌های دینی

وی با اشاره به حضور دیگر اقشار جامعه در کلاس‌های احکام و قرآن، خاطرنشان ساخت: در مجموع نزدیک به 700 نفر در کلاس‌های آموزش احکام، روانخوانی و روخوانی قرآن شرکت دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اقبالی ادامه داد: در کنار این  برنامه‌ها، با توجه به فعالیت مؤسسات قرآنی در خلخال، بر اساس تعاملی که میان این مؤسسات و مدرسه علمیه علوی انجام شده است، کلاس‌های تفسیر قرآن و حلقه‌های معرفتی توسط اساتید در این مراکز برگزار می‌شود.

* برپایی نماز جماعت در 20 نقطه خلخال

وی در ادامه با بیان این که پیش از حضور طلاب مدرسه علمیه علوی،‌ در تعدادی از مساجد خلخال نماز جماعت برگزار نمی‌شد،‌ گفت: اساتید و طلابی که فعالیت‌های تبلیغی داشتند با حضور در این مساجد، نماز جماعت را برپا کردند و در حال حاضر در 20 نقطه چون مساجد و ادارات نماز جماعت درحال  برگزاری است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین اقبالی با تأکید بر این که حضور در مساجد این استان زیر نظر اداره کل تبلیغات اسلامی استان انجام شده است،‌ ادامه داد: کلاس‌هایی که برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود، پیش از اقامه نماز جماعت است و آنها پس از حضور در کلاس‌ها در نماز جماعت شرکت می‌کنند.

وی در ادامه به وجود جنبش‌های نوظهور و انحرافی در جامعه اشاره کرده و گفت:‌ با توجه به خطری که از سوی عرفا‌های نوظهور و انحرافی بر تعالیم اسلام ناب، مدرسه علمیه علوی در این ایام بر خود وظیفه دید که حرکتی در  این عرصه انجام دهد و در این راستا با دعوت از یکی از طلاب ممتاز مدرسه که پژوهش‌ها و فعالیت‌های فراوانی دراین عرصه داشته است، در مدت چهار روز برنامه‌های گسترده‌ای را برگزار کرد.

* برگزاری همایش «از حقیقت تا خرافات»

مدیر مدرسه علمیه علوی قم، برگزاری همایش «از حقیقت تا خرافات» را در این راستا ذکر کرده و افزود: علاوه بر برگزاری دو همایش مردمی، نشست‌هایی نیز برای مدیران،‌فرهنگیان طلاب و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خلخال برگزار شد.

وی در ادامه با اشاره به تداوم برنامه‌های فرهنگی مدرسه در ایام ماه مبارک رمضان در این شهر، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، برنامه‌هایی چون حضور روحانیون و مبلغان در مساجد و ادارات و... همچون گذشته ادامه دارد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین اقبالی ادامه داد:‌ با توجه به استقبال گسترده مردم از برپایی نمایشگاه «نسیم صبح»، در ایام ماه مبارک رمضان به دنبال برپایی نمایشگاهی با محوریت قرآن کریم، اجرای برنامه‌هایی چون قرائت روزانه یک جزء از قرآن و برپایی محفل انس با قرآن هستیم.

وی با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه در پایان اردوی تابستانی طلاب، گفت: همه ساله در پایان اردو اختتامیه‌ای با حضور مسئولان شهر و شرکت کنندگان در این اردو برگزار می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم در پایان تصریح کرد: تجربه شش ساله برگزاری اردوی آموزشی، فرهنگی و تبلیغی نشان داده است که برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در کنار اردوی ارتقایی تابستانه طلاب، تأثیر فراوانی در ایجاد ارتباط مردم با روحانیت و برطرف شدن مشکلات معرفتی در مناطق می‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.