آیت الله مکارم شیرازی:

چ, 05/12/1390 - 08:05
آیت الله مکارم شیرازی:

حقیقت روزه نهادینه شدن تقوا در وجود انسان است

  حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با بیان اینکه هدف از روزه گرفتن در ماه رمضان زنده شدن تقوا در انسان است، حقیقت تقوا را ایجاد حالت خداترسی در انسان دانست و از عموم روزه داران خواست در این ماه برای آزادی و پیروزی نهایی مسلمانان جهان دست به دعا بردارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در نخستین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، با تبریک حلول ماه نزول قرآن، به تفسیر و تبیین آیات مربوط به روزه پرداخت.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، روزه گرفتن را از نشانه های ماه مبارک رمضان دانست و با بیان اینکه روزه آثار تربیتی فوق العاده ای دارد ابراز داشت: این فریضه الهی مثل نماز در برنامه تمامی انبیای الهی وجود داشته است.

این مرجع تقلید تاکید کرد: هدف از گرفتن روزه در ماه رمضان، زنده شدن تقوا در وجود انسان است، اگر در پایان رمضان دیدیم تقوا در وجود ما نهادینه شده است پی خواهیم برد که روزه ما روزه واقعی بوده است.

این مرجع تقلید افزود: حقیقت تقوا ایجاد حالت خدا ترسی باطنی است و در هر مساله ای که پیش می‌آید انسان باید ببیند خدا راضی است یا نه و فردی که برای او فرقی نمی کند خدا راضی است یا نه انسان بی‌تقوایی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با بیان اینکه دین اسلام آیین آسان است، تصریح کرد: کسانی که روزه گرفتن سبب ضرر و ایجاد بیماری برای آنها می شود نباید روزه بگیرند و افرادی که با علم به ضرر داشتن روزه، اقدام به روزه گرفتن می کنند روزه آنها حرام است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: همچنین فرد مسافر با علم به اینکه می داند مسافر نباید روزه بگیرد، اگر اقدام به روزه گرفتن کند روزه او حرام است و طبق روایات متعدد این افراد گناهکار محسوب می شوند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: افراد پیر و ناتوان که بسیار ضعیف هستند به گونه ای که توان روزه گرفتن را ندارند، نباید به روزه گرفتن اجبارشان کرد و باید به ازا هر روز یک فقیر را سیر کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: یک عده خیال می کنند عباداتی که ما به جای می آوریم بر جلال خدا می افزاید و خدمتی به خدا است، در حالی که این گونه نیست و روزه گرفتن به نفع خود انسان است، جسم و روح انسان را پاکسازی و انسان را از شر شیطان خلاص می کند.

مفسر قرآن کریم تاکید کرد: ما باید ممنون خدا باشیم که این برنامه های تربیتی را برای بندگان فراهم کرده و به ما توفیق داده است که این عبادات و فرائض را انجام دهیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از روزه به عنوان یک نسخه شفا بخش الهی یاد و تصریح کرد: ماه مبارک رمضان ماهی است که در آن روزه گرفتن بر بندگان خدا واجب شده است و بهترین و مهم ترین فضیلت ماه مبارک رمضان نزول قرآن کریم در این ماه است.

وی در ادامه از قرآن به عنوان عامل هدایت انسان یاد کرد و با بیان اینکه قرآن انسان را از بیراهه به راه و از پراکندگی به اتحاد می آورد، تصریح کرد: قرآن انسان را از هواهای نفسانی و شیطانی نجات می دهد و او راه به صراط مستقیم هدایت می کند.

مفسر برجسته قرآن کریم ابرازداشت: قرآن وسیله جدایی حق از باطل در دنیا و آخرت است و در این کتاب آسمانی اسباب جدا کننده حق از باطل به وفور یافت می شود.

وی تاکید کرد: ماه رمضان ماه دعا است و از بهترین اعمال وارده در این ماه قرائت قرآن، ذکر دعا، صله رحم، کمک به نیازمندان، محرومان و مستمندان است و باید با استفاده بهینه از این ماه برای نجات محرومان و مستضعفان به ویژه مظلومان بحرین و شفای افراد مریض و بیمار دعا کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در این ماه همچنین باید برای مسلمانان جهان و موفقیت هایی آنان دعا کرد.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) تاکید کرد: روزه گرفتن تنها به این نیست که انسان غذا نخورد و آب ننوشد، بلکه فرد روزه دارد باید تمام وجودش روزه دار باشد و بایستی زبان، چشم و تمامی اعضا و جوارح خود را به روی محرمات ببندد و حتی قلب انسان باید از غیر خدا پاک باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.