از سوی پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب؛

د, 05/10/1390 - 07:41
از سوی پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب؛

ویژه نامه ماه دیدنی منتشر شد

  پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور ارائه گزارش فعالیت‌های ستاد استهلال دفتر حضرت آیت الله خامنه‌ای ویژه نامه ماه دیدنی را منتشر کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، فعالیت‌های ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در ویژه نامه ماه دیدنی بررسی شد.

در این ویژه نامه که از سوی پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای منتشر شده، نظر رهبر انقلاب درباره نحوه اثبات حلول ماه جدید قمری، بررسی فقهی رؤیت هلال ماه، هلال ماه نو چگونه رؤیت می‌شود؟، چگونگی وضعیت رویت هلال ماه در عربستان و ایران، سوءاستفاده سیاسی از یک اختلاف نظر فقهی، فیلم مستند تلویزیونی ماه نو و عناوین دیگر گنجانده شده است.

در بخشی از نوشتار سوءاستفاده سیاسی از یک اختلاف نظر فقهی آمده است: «در سال‌های اخیر و به ویژه سال گذشته، پاره‌ای از محافل سیاسی ضدانقلاب - که البته سابقه آنها در اختلاف افکنی و ضدیت با نظام بر همه آشکار است - با تمسک به تفاوت فتاوای مراجع عظام تقلید در رؤیت هلال ماه شوال، تلاش کردند تا یک مسأله کاملا بدیهی شرعی و فقهی را نشانه و نتیجه اختلاف مراجع با نظام معرفی کنند.

برخی هم تا آنجا پیش رفتند که این اختلاف فقهی را به مسائل سیاسی سال گذشته از جمله انتخابات و رخدادهای پس از انتخابات گره زدند و از این مسأله در راستای امیال سیاسی خود بهره‌برداری و در اظهار نظری بی پایه و عجیب، اختلاف در اعلام عید سعید فطر را به نارضایتی مراجع از انتخابات سال گذشته عنوان کردند.

دقیقا در همین راستا و در ادامه همین سیاست منافقانه بود که این جریان رسانه‌ای، مسأله اختلاف در عید فطر را به عنوان فرصتی برای اختلاف افکنی دستاویز خود قرار داد و با سوءاستفاده از یک مسأله کاملا فقهی، آن را نشانه اختلاف مراجع عظام تقلید با نظام اسلامی عنوان کرد.

بر همین اساس، سال گذشته با اعلام رویت هلال ماه شوال و عید سعید فطر از سوی دفتر رهبر انقلاب، سایت‌ها و رسانه‌هایی چون «بی‌بی‌سی» فارسی، «رادیو فردا»، «صدای آمریکا» و تعدادی دیگر از سایت‌ها، در یک اقدام هماهنگ، به شایعه‌پراکنی و حتی در مواردی دروغ‌پراکنی متوسل شدند و اخباری را در راستای القای اختلاف بین مراجع و رهبر انقلاب منتشر کردند.»

در مطلبی با عنوان هلال ماه نو چگونه رؤیت می‌شود گزارشی از فعالیت‌های ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری مطرح شده است. در پاره ای از این نوشتار با عنوان «گزارش استهلال در استان‌ها چگونه به تأیید رهبر انقلاب می‌رسد؟» آمده است: «ستاد استهلال استانی به ریاست مشترک نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه مرکز استان و استاندار تشکیل می‌شود. دبیر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان، وظایف دبیری این ستاد را بر عهده دارد. همچنین یکی از اساتید برجسته‌ی داشگاهی در استان و یا یکی از رصدگران با تجربه نیز در این ستاد عضویت دارد. همچنین، در هر استان چند گروه رصد هلال تشکیل می‌شود که در این گروه‌ها، امام جمعه شهرستان، رصدگران با تجربه آن شهرستان را همراهی می‌کنند.

نتایج حاصل از فعالیت رصد هلال توسط گروه‌های رصدی در اختیار ستاد استان قرار گرفته و پس از بررسی مقدماتی، به ستاد مرکز گزارش می‌شود. در ستاد مرکز، این گزارش‌ها توسط کارشناسان و متخصصین رؤیت هلال مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد. در صورت نیاز به داشتن اطلاعات بیشتری از چگونگی رصد هلال، تماس تلفنی مستقیم بین ستاد استهلال با گروه‌های رصدی مستقر در شهرستان‌های مختلف برقرار شده و تمام جزئیات و مطالب مهم با دقت پرسیده و یادداشت می‌شود.

اعضای کمیته علمی ستاد استهلال، نتیجه نهایی به‌دست آمده از رصدها را همراه با نظر کارشناسی خود در اختیار رئیس ستاد استهلال قرار داده و در همان زمان، مراتب این گزارش به استحضار رهبر معظم انقلاب تحویل داده می‌شود. ایشان هم در برخی موارد، پرسش‌هایی را در خصوص گزارش مذکور مطرح فرموده و دستوراتی را برای بررسی بیشتر صادر می‌کنند. مسئولین ستاد و اعضای کمیته علمی، این نکات را بلافاصله بررسی و انجام می‌دهند و نتیجه را مجدداً به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گزارش می‌کنند.
پس از اثبات رؤیت هلال برای رهبر انقلاب اسلامی، حلول ماه شوال از طریق رسانه‌های جمعی به استحضار مردم شریف و روزه‌دار می‌رسد.»

ویژه نامه اینترنتی ماه دیدنی در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای به نشانی http://farsi.khamenei.ir/others-special?id=10081 در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.