عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

ی, 05/09/1390 - 07:41
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

تحول در علوم انساني باعث اعتلاي نظام اسلامي مي‌شود
  عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: پرداختن به موضوع تحول در علوم انساني و مقوله جنبش نرم‌افزاري و توليد علم از ضرورياتي است كه باعث اعتلاي نظام اسلامي مي‌شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌اكبر رشاد در مراسم افتتاحیه بخش تحول قرآن‌بنيان علوم انساني در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که با موضوع « نقش مباني علوم و جايگاه آنان در توليد علم» سخنراني می کرد، اظهار داشت: در بحث فلسفه علوم انساني، تعاريف مختلف و ابعاد آن، هنوز حتي يك كتاب جامع و در خور و شايسته نگاشته نشده است و مي‌توان گفت به اين مهم حتي در يك مقاله جامع نيز تا حال مورد توجه واقع نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین رشاد افزود: بحث فلسفه علوم انساني عنوان بسيار گسترده‌اي است و در اين باب ادبيات زيادي فراروي محقق نيست و از اين بحث گاهي تعاريف نادرستي نيز ارائه مي‌شود در حالي كه از اساسي‌ترين كارهاي پژوهشي اين است كه تعريف درستي از واژگان موجود در آن علم داده شود كه جلوي تعاريف نادرست و غلط را بگيرد.

وي خاطرنشان كرد: از يك منظر مي‌توان مباني علوم كه مسائل آن علم را ايجاد مي‌كنند، به سه دسته مبادي قريبه، بسيطه و بعيده تقسيم كرد كه به تعبير فارسي مي‌توان از آن‌ها به مباني قريب، پيش‌انگاره‌ها و فراپيش‌انگاره‌ها ياد كرد. به عنوان مثال وقتي كه گزاره «دين فهم‌پذير است» را به عنوان اصل مي‌پذيريم، در كنار آن مسائل مختلفي چون چگونگي فهم‌پذيري، نحوه آن و ...ايجاد مي‌شود.

اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: پرداختن به موضوع تحول در علوم انساني و مقوله جنبش نرم‌افزاري و توليد علم از ضرورياتي است كه باعث اعتلاي نظام اسلامي مي‌شود و از آن جهت كه توليد علم و استفاده از آن، بدون گرايش و بي‌جهت امكان‌پذير نيست، مي‌توان اين نتيجه را گرفت كه بر همه علما و نخبگان و صاحب‌نظران جامعه ما واجب است تا از باب خروج از سلطه غرب، در اين مسير گام بردارند و علومي را كه رقيب ما هستند با توليد علم ديني، از صحنه خارج كنند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، حجت الاسلام و المسلمین رشاد افزود: متاسفانه هنوز برخي از مسئولان و مديران نظام هم بر اجرايي بودن و ممكن بودن اين هدف شك دارند و در پاسخ به آن‌ها بايد گفت كه بهترين دليل وقوع يك چيز، تحقق آن امر است. اين اتفاق در علم فقه كه به نوعي زير شاخه علم حقوق است با محوريت قرآن كريم و احاديث حضرات معصومين(ع) رخ داده است و ما به علمي دست يافتيم كه بر اساس حدود 500 آيه فقهي در قرآن كريم شكل گرفته است، حال آن‌كه تعداد آيات حكمي و مبنايي قرآن كريم بسيار بيشتر از اين تعداد است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.