رییس مرکز فقهی ائمه اطهار

ی, 05/09/1390 - 07:40
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار

  عفاف فقط مختص بانوان نیست آقایان هم عفیف باشند
  رکن اساسی تبلیغ در این برهه از زمان دعوت به عفاف و حجاب و مسئله امر به معروف و نهی از منکر است، در اجرای آن باید دقت نماییم که عفاف فقط مختص بانوان نیست بلکه آقایان هم باید عفیف باشند.

حجت­الاسلام والمسلمین محمد جواد فاضل لنکرانی، در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و لزوم توجه به تبلیغ با بیان این­که یکی از خطاباتی که خداوند متعال در قرآن کریم نسبت به پیامبر اکرم(ص) دارد، بشیر و نذیر است، اظهار داشت: رئوس برنامه یک مبلغ انذار است و از آنجایی که ما در حوزه­های علمیه عهده­دار این نوع از تبلیغ هستیم و راه انبیاء الهی را ادامه می­دهیم، باید در ماه مبارک رمضان بتوانیم قابلیت­های خودمان را به ظهور و بروز برسانیم و به نحو شایسته­ای ادامه دهنده راه معصومین(ع) باشیم.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، هماهنگی بین پیام­دهنده با پیام­گیرنده را مسئله مهمی در تبلیغ دانست و ابراز داشت: از نکات مهم در مسئله ارتباطات، هماهنگی بین پیام­دهنده، پیام­گیرنده، محتوا، وسیله و فضایی است که در آن پیام انتقال داده می­شود و اگر این هماهنگی در أمر تبلیغ به دست نیاید، اختلالات بسیاری پدید می­آید.

*مخاطب­شناسی، اصلی مهم در تبلیغ

عضو جامعه مدرسین مخاطب­شناسی را از مراحل اولیه تبلیغ دانست و خاطرنشان کرد: از معصوم(ع) نقل شده است: "کلم الناس علی قدر عقولهم" یعنی مطالب باید در خور فهم و اداراک مستمعان ارائه شود، لذا مبلغان باید مراتب علم و آگاهی مردم را رعایت کنند تا بتوانند تبلیغ مناسبی را در محل تبلیغی خود داشته باشند.

این استاد سطح عالی حوزه ادامه داد: مبلغ اگر بخواهد معارفی را از دین مبین اسلام در ماه مبارک رمضان ابلاغ کند، باید بداند که نیاز مخاطب او در چه زمینه­ای است، چرا که در صورت شناخت مخاطب، پیام او به نحو احسنت و اکمل انتقال پیدا خواهد کرد.

*جایگاه عفاف و حجاب و مسئله امر به معروف و نهی از منکر در تبلیغ

حجت­الاسلام والمسلمین فاضل به جایگاه عفاف و حجاب و مسئله امر به معروف و نهی از منکر در تبلیغ اشاره کرد و گفت: آنچه هسته اولیه تبلیغ را تشکیل می­دهد، دین است و یکی از ارکان عمده دین مسئله امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد که از مهم‌ترین تعالیم فروع دین ما به حساب می­آید، در واقع دعوت به امر به معروف و نهی از منکر در پایان به عفاف و حجاب خواهد رسید.

*عفاف تنها مختص بانوان نیست

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) لازمه یک جامعه متدین و دین­دار را انجام تمام شاخصه­های دینی دانست و اذعان داشت: متأسفانه ما در این روزها شاهد برخی از ناهنجاری­ها و کج­رفتاری­هایی در سطح جامعه هستیم که به نظر می­رسد رکن اساسی تبلیغ در این برهه از زمان باید دعوت به عفاف و حجاب و همچنین مسئله امر به معروف و نهی از منکر باشد؛ البته این نکته نیز قابل توجه است که عفاف فقط مختص به بانوان نیست؛ بلکه آقایان هم باید عفیف و پاکدامن باشند.

عضو جامعه مدرسین توجه به نیازهای مردم را از شرائط اصلی تبلیغ دانست و تصریح کرد: زمانی که رفتارهای نبی مکرم اسلام(ص) را بررسی می‌کنیم، می­بینیم که ایشان هنگامی که با مردم به صحبت می­پرداختند، با توجه به نیازهایشان با آنها سخن می­گفتند و متناسب با سوالاتی که از پیامبر(ص) می­پرسیدند، پاسخش را دریافت می­کردند.

*مبلغان به نیازهای مردم توجه داشته باشند

این استاد سطح عالی حوزه افزود: به نظر می­رسد مبلغ ما باید در مرحله اول یک دین­شناس جامعی باشد تا بتواند به سئوالات و شبهات مردم پاسخ دهد و نکته­ای که باید آن را مورد توجه قرار داد این است که نمی­توان یک موضوع خاصی را برای مبلغ مشخص کرد تا در رابطه با همان موضوع برای مردم محل تبلیغ خود سخن بگوید؛ زیرا خواسته‌ها و نیازهای مردم در هر شهر یا روستایی متفاوت است و یک مبلغ باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

حجت­الاسلام والمسلمین فاضل، عامل­بودن مبلغ به سخنان خود را یکی از راه­های موفقیت او دانست و اظهار داشت: ما به عنوان یک مبلغ باید عامل به سخنان خود باشیم؛ یعنی اگر می­خواهیم دعوت ما به مردم، دعوت به خوبی­ها باشد، باید در مرحله اول خودمان به سخنان خود عمل کنیم.
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.