عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری:

ی, 05/09/1390 - 07:29
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری:

احتمال رویت هلال رمضان در غروب روز یکشنبه بسیار ضعیف است / 150 گروه استهلال در سراسر کشور ماه را رصد می‌کنند

  عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: براساس محاسبات نجومی انجام شده، احتمال رویت هلال رمضان 1432 در غروب روز یکشنبه بسیار ضعیف است.

حجت‌الاسلام سیدرضا اصفهانی، رییس خانه نجوم استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار \پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  با اشاره به شرایط نجومی و مشخصات هلال شعبان گفت: براساس محاسبات نجومی انجام شده، احتمال رویت هلال رمضان 1432 در غروب روز یکشنبه بسیار ضعیف است.

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: احتمال ضعیف بودن رویت هلال با ابزار پیشرفته داده می‌شود و به هیچ ‌عنوان امکان رویت هلال با چشم در پهنه ایران و کشورهای همسایه ایران وجود ندارد.

وی گفت: موقعیت هلال در غروب روز یکشنبه به میزان دو درجه از افق ارتفاع دارد، به شدت به افق نزدیک و هلال هم بسیار نازک است و با توجه به شرایط غبارآلود بودن منطقه و خشک بودن سطح زمین، رویت هلال در غروب روز یکشنبه محال خواهد بود.

حجت‌الاسلام اصفهانی یادآور شد: البته رصدگران خبره احتمال داده‌اند که در زمان پیش از غروب خورشید روز یکشنبه بتوان هلال رمضان را با توجه به تجربه‌های رصدی گذشته و با دوربین‌های بزرگ و دو چشمی فوق سنگین رصد کرد.

رییس خانه نجوم استان قم با اشاره به آمادگی و تدارک رسمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری برای رصد هلال رمضان در روز یکشنبه، اظهار داشت: براساس گزارش‌های اعلامی، حدود 150 گروه برای رصد استهلال به سراسر کشور اعزام می‌شوند.

وی با بیان این‌که حداقل سی گروه رصدی بسیار خبره در کشور وجود دارد، گفت:‌ ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، هفته گذشته جلسات توجیهی خاصی برای این گروه‌ها برگزار کرد و قرار شد با هماهنگی کامل و همکاری مراکز نظامی و نجومی که تجهیزات رصدی و اپتیکی پیشرفته در اختیار دارند، غروب یکشنبه به استهلال بپردازند.

حجت‌الاسلام اصفهانی با اشاره به زمان اعزام گروه‌های استهلال به سراسر کشور خاطرنشان کرد: اگر ابزار مورد استفاده در امر استهلال، نیازمند تنظیم با ستارگان آسمان باشد، این گروه‌ها روز شنبه اعزام می‌شوند، اما در صورت تنظیم ابزار در روز، اعزام یکشنبه انجام می‌شود.

وی مناسب‌ترین زمان برای رصد هلال با ابزار لازم را بین ساعت 3 تا 4:30 بعدازظهر یکشنبه پیش‌بینی کرد و ابراز داشت: ضخامت کمان هلال در روز یکشنبه به صورت مناسبی است، موقعیت خورشید و پارامترهای رصدی نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد و در صورت احتمال رویت، امکان رصد امکان‌پذیر خواهد بود.

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری البته احتمال رصد هلال رمضان را در روز یکشنبه ضعیف دانست و تصریح کرد: با توجه به تجربه رصد در اول ماه رجب‌المرجب گذشته که پیش‌بینی می‌شد بتوان هلال را رصد کرد، اما هلال به سبب وضعیت منطقه از لحاظ گرد و غبار رصد نشد؛ احتمال ضعیفی برای رصد هلال در روز یکشنبه وجود دارد.

وی با بیان این‌که اگر هلال، روز یکشنبه رویت نشود، سه‌شنبه اول ماه مبارک رمضان است، گفت: گزارش‌ نهایی استهلال گروه‌های رصدی که به تأیید رهبر معظم انقلاب می‌رسد افزون بر این‌که در پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری به نشانی www.leader.ir در بخش استهلال ماهانه منتشر می‌شود در اختیار دفاتر مراجع تقلید هم قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام اصفهانی با اشاره به گروه‌ها و تجهیزات بسیار گسترده دفتر ستاد استهلال مقام معظم رهبری در سطح کشور، بیان داشت: گزارش گروه‌های رصدی مراکز دیگر به عنوان رویت یا عدم رویت دریافت شده و در مجموعه گزارش‌های رصدی کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.