رحیم پور ازغدی:

پ, 05/06/1390 - 08:39
رحیم پور ازغدی:

 

شرط نخست انقلابی‌ماندن آمادگی برای اهدای جان و مال است

  عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: انقلابی ماندن علاوه بر مقدمات و شرایط نظری، التزام عملی هم دارد و شاید ساده ترین آن در اختیار گذاشتن مال و جان باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنجمین روز از چهارمین همایش آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی که صبح امروز در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد، گفت: انقلابی بودن یک امتباز بوده و البته کار سختی است، این امر به معنای نعره کشیدن نیست، بلکه در درجه اول یک عنصر معرفتی و ایمانی است و آن التزام به ارزش های انقلابی است.

وی در ادامه افزود: عده ای در انقلاب ها به دنبال حقوق دنیوی مبارزه‌های‌شان بودند، این تجربه تاریخی همه انقلاب‌ها است و در صدر آن انقلاب اسلامی ما است و در طول تاریخ ملاحظه کرده ایم که چه انقلابی های بزرگی بوده اند که بعد، از صحنه کنار کشیده اند و به سراغ منافع خود رفته و مزد دنیوی خواستند. افرادی که تردید کردند و از معرکه کنار کشیدند و کسانی که به جبهه مقابل رفتند و در طرف دشمن جنگیدند، در انقلاب اسلامی ما، این مسائل به مکرر پیش آمده است.

رحیم پور ازغدی با بیان این که اساسی ترین عنصر انقلابی بودن و انقلابی ماندن، به تعبیر دینی امر به معروف و نهی از منکر است، بدین معنا که انسان نباید فردگرای محض باشد و فکر کند زندگی شخصی اش به مسائل جامعه مربوط نیست و مسائل جامعه هم به او ربطی ندارد.

وی در با طرح این پرسش که چگونه به ارزش های انقلابی بنگریم تا بتوانیم انقلابی بمانیم، پاسخ داد: انقلابی ماندن علاوه بر مقدمات و شرایط نظری، التزام عملی هم دارد و شاید ساده ترین آن در اختیار گذاشتن مال و جان باشد.

وی در مورد اهمیت کانون های مساجد بیان کرد: مسجد کانون انقلاب معنوی ـ تربیتی و سیاسی اجتماعی و حتی نظامی ـ اجتماعی در اسلام در نظر گرفته شده است و تنها دینی که محل عبادتش محدود نیست، مسجد است.

این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: مسجد محفل تعلیم و تربیت، محل انس و عاطفه و روابط دوستانه، محل حل مشکلات شخصی و اجتماعی، مرکز بصیرت سیاسی و آگاهی های جریان و ضد جریان های سیاسی، محل انفاق و ایثار، محل مبارزه با فاصله های طبقاتی، رسیدگی به محرومان و کانونی برای حل تقریبا همه مشکلات انسان است.

رحیم پور ازغدی در ادامه با ذکر این که در کلیسا، معابد بت پرستان و آیین های هندوئیسم و بودیسم و تقریبا در هیچ آیین الهی یا بشری نمی بینید که معبدشان چنین نقش عظیمی داشته باشد، تصریح کرد: همه این امور بایستی باهدف الهی برگزار شود نه این که مسجد محل(دکان) اقتصادی یا پاچال سیاسی و بنگاه معاملات باشد؛ بلکه مسجد باید محل رفع مشکلات امّت اسلامی باشد.

وی با اشاره به صدر اسلام، که مسجد پیامبر(ص) فقط عبادتگاه نبود بلکه کانون زندگی و قلب جامعه بود و رسول اکرم در آن جا مشکلات مردم را حل می‌کرد، هشدار داد: یکی از خطراتی که بعضی از مساجد ما را تهدید می کند این است که مسجد اسلامی و به خصوص مسجد شیعی تبدیل به بنگاه اقتصادی شده است.

وی ادامه داد: این که گاهی ملاحظه می کنیم که درِ مسجد ها بسته است و با اخذ مبلغی پول به عنوان سالن عزاداری از آن استفاده می شود، درست نبوده و این مسجد اسلامی نیست.

وی با اشاره به تأثیر مساجد بر محلات بیان کرد: نقش مسجد برمحله بسیار زیاد است و محلات خوب مسجدهای فعالی دارند؛ به عبارتی مسجد قلب تپنده محله و مرکز تعلیم و تربیت است؛ از این رو بسیار باید تلاش کرد که مساجد خشک و بی روح نشود و در حاشیه قرار نگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بچه های مسجدی و کسانی که در مساجد حضور دارند، باید سواد اسلامی داشته باشند و هر فردی بایستی علاوه بر سواد خود در هر زمینه ای در کنار مطالعاتش، مطالعات اسلامی داشته باشد.

وی بصیرت را غیر تزریقی دانست و تصریح کرد: بصیرت امری تدریجی استمراری است، به بیان دیگر شعور دینی و سیاسی وقتی حاصل می شود که مطالعات مستمر باشد و مسجدی‌ها از کاسب و کارگر گرفته تا طلبه و دانشجو بایستی آثار محققان اسلامی را مستمر بخوانند‌.

وی با توجه به اهمیت بالای امر به معروف و نهی از منکر بیان داشت: امر به معروف به معنای تلاش برای انقلابی نگه داشتن جامعه و به معنای اجتماعی و خود را مسؤول همه ‌امت دیدن است، به بیان دیگر بایستی جهانی اندیشید و با خود‌باوری گفت «من می توانم با اراده خودم بر سرنوشت امت تأثیر بگذارم».

رحیم‌پور ازغدی تأکید کرد: همه باید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر احساس مسؤولیت کنند، از این رو باید ابتدا از خود شروع کنند؛ اگر این طرح در مساجد اجرا شود محلات به صورت خود جوش اصلاح می‌شوند و دیگر این مقدار احتیاج به پلیس، زندان و دادگاه نیست؛ زیرا پلیس واقعی پلیس درونی یا همان تقوا است و کارآمد‌تر از پلیس بیرونی است.

وی در ادامه در مثالی بیان کرد: آمار جرم که در ماه رمضان پائین می‌آید و فضای معنوی ماه مبارک رمضان بر مجرمان تأثیر می گذارد شاهدی بر این ادعا است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد‌: مساجد می تواند جلوی فساد و جرم را در محلات بگیرد و تاثیر گذار باشد‌. در انقلاب ما اگر مسجد نبود انقلاب و جنگ این‌گونه پیش نمی رفت این مسجد است که در تفکر ما خیلی نقش دارد ولی متاسفانه از آن درست استفاده نمی کنیم‌.

گفتنی است، ششمین روز از چهارمین همایش آموزشی فرهنگی اندیشه‌های آسمانی با حضور علی آقا‌محمدی، معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهوری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار خواهد

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.