حجت الاسلام راشد یزدی:

پ, 05/06/1390 - 08:36
حجت الاسلام راشد یزدی:

روحانی باید ساده زیست و ظلم ستیز باشد
 استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد با اشاره به اهمیت رسالت روحانیت در تبیین حقایق دین اظهار داشت: روحانی باید دین را بشناسد و ساده زیست و ظلم‌ستیز باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، حجت الاسلام محمد کاظم راشد یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد، در سومین روز از دوره آموزشی امام مهدی(عج) ویژه مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه کشور که عصر امروز در تالار اجتماعات مجتمع سحاب برگزار شد، گفت: آن چیزی که برای همه ما دغدغه است، اسلام است و اسلام دین علم است و نه دین علمی؛ ادیان ابراهیمی همه دین علمی هستند.

وی با بیان این که نخستین کلمه ای که در دین آمده است عبارت «اقرأ» است، افزود: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید « اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ»، لذا شناخت این که دین، دین علم است بر دو نحو است، نخست قلم و دیگری کتاب است، اگر پرچمی به نام فرهنگ در اسلام داشته باشیم آن شکلی که در آن نقش می بندد قلم و کتاب است.

حجت الاسلام راشد یزدی خاطرنشان کرد: در باب قلم روایات متعددی وجود دارد که همه مشخص کننده آن است که نباید مسلمانان قلم را از دست بدهند زیرا خداوند در اهل قلم خیر کثیری را به امتداد عالم قرار داده است.

وی با اشاره به آیه «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» و این مسأله که سوگند هایی که نسبت به عالم است در باب قلم آمده است، در ارزش کتاب می باشد.

وی ادامه داد: تمام چیزهایی که در اسلام وجود دارد بر مبنای علم صحیح و عقل سلیم و در رأس آن توحید است و موازین شرع هستند و هنگامی که رسول خدا(ص) می خواستند از دنیا بروند سرشان بردامن علی(ع) بود، حضرت فرمودند‌«ای رسول الله(ص) رئوس سنن خودتان را برای من بیان کنید» سپس پیغمبر اکرم(ص) چشم خود را باز کردند و فرمودند «عقل اصل دین است و بعد فرمودند المعرفه رأس مالی و العقل اصل دینی و العلم سلاحی و الصبر ردائی و قره عینی فی الصلوه».

این استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد نیز گفت: در دین علم بسیار مهم است و در مدیریت دینی همانند اوقاف سه چیز مهم است، نخست این که بداند و بعد بتواند و سوم این که بخواهد، این سه بخش همانند سه ضلع مثلث است و در صورتی که این سه چیز در فردی جمع شود می تواند ثبت شود، البته باید توجه داشت که هرسه این بخش ها علم هستند.

وی قدرت علمی را مدیریت آور دانست و با بیان این که قیمت انسان به علمش است، تصریح کرد: مؤسساتی که پایه گذاری اش بر اساس دین است همانند اوقاف مؤسسه ای فرهنگی هستند و باید انسان بسیار توجه داشته باشد که از لحاظ فکری و قدرت دید قوی باشد.

حجت الاسلام راشد یزدی در بخش دیگیری از سخنان خود اظهار داشت: شکل رییس گرفتن به خود، آن هم توسط یک روحانی جهالت است و مردم این نوع شکل گرفتن به خود را نمی پسندند، مدیریت روحانی نباید آن گونه ای باشد که همانند مدیریت افراد غیر روحانی باشد.

وی در ادامه توصیه کرد: مدیران کل اوقاف و امور خیریه نباید منبر، نماز جماعت و درس دادن را ترک کنند، زیرا این امور شأن روحانیت است و روحانیت نباید این امور را ترک نماید.

وی نیز عنوان داشت: روحانی باید دین را بشناسد و ساده زیست باشد و نباید به مقداری که خود دارد جلوه کند، بلکه باید به مقداری که مردم جامعه دارنده آن هستند، جلوه کند.

این استاد حوزه علمیه مشهد با ذکر این که روحانیت باید ظالم ستیز باشد، تأکید کرد: در هیچ دوره ای همانند امروز در سازمان اوقاف و امور خیریه روحانیت به اندازه امروز مدیر نبوده و هیچ چیزی هم همانند وقف مثل این دوره مورد حمله و هجمه واقع نشده است؛ لذا امروز نیاز است که مدیران اوقاف وارد میدان شوند و حق واقفان را بگیرند

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.