برگزاري نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن با شعار «قرآن؛ كتاب بيداري»

چ, 04/22/1390 - 07:37
برگزاري نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن با شعار «قرآن؛ كتاب بيداري»

 رئيس نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم از برگزاري اين نمايشگاه از روز پنج‌شنبه 26 شعبان المعظم (6 مرداد) تا جمعه 26 رمضان المبارك (4 شهريور) با شعار «قرآن؛ كتاب بيداري» خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب به نقل از خبرنگار آيين و انديشه فارس، نشست خبري نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، عصر امروز و با حضور حجت ‌الاسلام «حميد محمدي» قائم مقام قرآني وزير ارشاد و رئيس نمايشگاه و حجت ‌الاسلام «سيد مهدي تقوي» سرپرست سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور در محل اين سازمان برگزار شد.
در ابتداي اين نشست، تقوي در سخناني كوتاه، نمايشگاه قرآن را محل عرضه و نمايش هويت فرهنگي جمهوري اسلامي ايران دانست.
در ادامه اين نشست، حجت‌ الاسلام محمدي به تبيين ويژگي‌هاي نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم تهران پرداخت و گفت: اين نمايشگاه محل عرضه فعاليت‌هاي مختلف قرآني در طول سال است و اگر بخواهيم تحليلي از دستاوردهاي قرآني كشور داشته باشيم، مي‌توانيم به اين نمايشگاه استناد كنيم.
رئيس مركز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور با برشمردن كاركردهاي ديگر نمايشگاه قرآن گفت: معتقديم بازديدكنندگان نمايشگاه بايد پس از حضور در نمايشگاه تا حدودي رفتار و كردارشان به سمت قرآن كريم متمايل شده باشد و تحول خارجي آنان مشهود باشد.
* غرفه «بيداري اسلامي» مدخل نمايشگاه نوزدهم
محمدي درباره شعار نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم افزود: در نمايشگاه امسال به مقوله بيداري اسلامي نگاه ويژه‌اي داريم، ضمن اينكه بيداري اسلامي اوليه در خود مخاطبان و با كمك قرآن در افراد شكل مي‌گيرد. از اين‌رو شعار نمايشگاه را «قرآن؛ كتاب بيداري» تعيين كرديم.
وي افزود: با توجه به اهميت اين موضوع، نخستين غرفه‌اي كه بازديدكنندگان از نمايشگاه وارد آن مي‌شوند؛ غرفه «بيداري اسلامي» است و كنار آن نيز غرفه «دشمن‌شناسي» قرار دارد. اين ‌غرفه‌ها بالاي پله‌هاي ورودي شبستان قرار دارد.

* در نظر گرفتن بخش ويژه‌اي براي «ولايت فقيه»

رئيس نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم در بخش ديگري از سخنان خود به «تولّي» و «تبرّي» از فروعات دين اشاره كرد و گفت: مردم ايران اسلامي در بحث «تولي» يعني محبت و دوست داشتن اهل‌بيت عليهم السّلام مشكلي ندارند اما در تبري و مخاصمه فكري و روحي با جريانات معاند اسلام عملكرد مطلوبي نداريم، ‌از اين‌رو بخش بسيار ويژه‌اي در فضاي خارج از نمايشگاه در رابطه با ولايت فقيه در نظر گرفته‌ايم.
وي افزود: اين بخش، بسيار ويژه طراحي شده است، به گونه‌اي كه در هر ساعت حداكثر 50 نفر مي‌توانند از آن بازديد كنند.

* نمايشگاه نوزدهم؛ علمي‌‌ترين نمايشگاه قرآني پس از انقلاب

حجت‌الاسلام محمدي در بخش ديگري از سخنان خود مدعي شد: در طول 32 سال گذشته اقدامي كه امسال در توليد علوم قرآني انجام شده، صورت نگرفته است و امسال شاهد برگزاري 550 نشست تخصصي در نمايشگاه قرآن خواهيم بود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به بخش‌هاي مختلف نمايشگاه اشاره كرد و گفت: يكي از نقاط قوت نمايشگاه امسال، بخش دانشگاهي است كه 72 غرفه‌ و برگزاري 86 نشست را شامل خواهد شد.
رئيس نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم افزود: گرايش هنري نمايشگاه به شدت ارتقا يافته است و نگاه ويژه‌اي به هنر ديني در نمايشگاه امسال داريم.

* برپايي نمايشگاه جداگانه «عترت و ولايت» در صورت استقبال در نمايشگاه قرآن

وي همچنين با اشاره به ساماندهي بخش «عترت و ولايت» در نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم گفت: موضوعات متنوعي نظير امام علي عليه السّلام و نهج ‌البلاغه، امام سجاد عليه السّلام و صحيفه سجاديه و امام رضا عليه السّلام و جشنواره‌هاي فرهنگي اين بخش را شامل مي‌شود و اميدواريم در صورت بازدهي مطلوب اين نمايشگاه به صورت جداگانه برگزار شود.
رئيس مركز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور در بخش ديگري از سخنان خود به رونمايي از آثار قرآني در نمايشگاه قرآن اشاره كرد و گفت: امسال در 4 جمعه‌اي كه نمايشگاه قرآن برگزار مي‌شود، 4 مراسم رونمايي از آثار هنري، مكتوب و ديجيتال خواهيم داشت.

* پخش مراسم افطار نمايشگاه براي نخستين‌ بار از تلويزيون

وي افزود: امسال براي نخستين بار مراسم افطار نمايشگاه از سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش مي‌شود.
محمدي در بخش پاياني سخنان خود به تاريخ برگزاري نمايشگاه نوزدهم اشاره كرد و گفت: نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم 26 شعبان همزمان با تجمع بزرگ قرآنيان كشور و با حضور رئيس جمهور افتتاح مي‌شود. در اين مراسم به صورت بسيار ويژه از خادمان قرآني منتخب سال 88 و 89 تقدير مي‌شود. وي از توضيح جزئيات بيشتر اين تجليل خودداري كرد.

* برگزاري مراسم مناجات‌خواني؛ به‌مدت يك ساعت پس از پايان نمايشگاه

رئيس نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم درباره ساعات برگزاري نمايشگاه نيز گفت: بخش نمايشگاهي از ساعت 17 تا 24 داير است و پس از تعطيلي اين بخش، بازديدكنندگان به فضاي باز نمايشگاه هدايت مي‌شوند تا در مراسم مناجات‌خواني شركت كنند. اين مراسم در 30 روز برپايي نمايشگاه از ساعت 24 تا يك بامداد داير است و اجراي برنامه در هر دهه به‌عهده يكي از مناجات‌خوان‌هاي مشهور تهران است.
وي درباره حمل و نقل عمومي و تدابير در نظر گرفته شده نيز گفت: با تدابيري كه انديشيده‌ايم ان‌شا‌ءالله شاهد ترافيك خيابان‌هاي اطراف نمايشگاه نخواهيم بود. همچنين با شركت واحد و اتوبوس‌راني هم براي انتقال بازديدكنندگان هماهنگي‌هايي صورت گرفته است.

* بازديدكنندگان نمايشگاه نوزدهم شاهد حضور نمايشگاه‌ محصولات غذايي و بهداشتي نخواهند بود

حجت‌الاسلام محمدي در بخش پاياني اين نشست به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.
وي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار فارس كه آيا همچون سال گذشته شاهد برپايي نمايشگاه محصولات غذايي و بهداشتي در ابتداي ورود به محوطه مصلاي تهران ـ كه تكدر خاطر بازديدكنندگان را فراهم آورده بود ـ هستيم يا خير، گفت: خير، قرار نيست نمايشگاهي امسال برپا شود. خوشبختانه يك نمايشگاه محصولات آموزشي در ورودي مصلا برپا بود كه به كار خود خاتمه داد و ديروز همه وسايل آن هم جابه‌جا شد.

* نمايشگاه بين‌المللي قرآن را از ماه مبارك رمضان خارج نمي‌‌كنيم

زمان رياست «محمدعلي خواجه‌پيري» بر مركز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور، وي بيان كرده بود كه به منظور تسهيل امور شركت‌كنندگان و بازديدكنندگان شهرستاني نمايشگاه قرآن، آغاز اين نمايشگاه هر سال سه روز به قبل از ماه رمضان منتقل مي‌شود تا سرانجام به نيمه شعبان و سالروز ولادت حضرت مهدي عجّل الله فرجه ختم شود. محمدي در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس: "آيا قصد ادامه اين روند را داريد يا خير؟ "، گفت: حال و هواي نمايشگاه قرآن با ماه مبارك رمضان گره خورده است و همين الآن هم كه نمايشگاه سه روز پيش از ماه مبارك آغاز مي‌شود؛ استقبال چنداني صورت نمي‌گيرد. ضمن اين‌كه تعداد بازديدكنندگان شهرستاني در نمايشگاه قرآن بسيار كم است. بنابراين در نظر داريم براي تسهيل بازديدكنندگان شهرستاني، نمايشگا‌ه‌هاي استاني و حتي روستايي را برپا كنيم.

* احداث 300 ميدان قرآن در 300 شهر؟! چنين چيزي نگفته‌ايم

به گزارش فارس، سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست خبري هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم كه دهم مرداد سال گذشته برگزار شد، از نامگذاري 300 ميدان در 300 شهر كشور به نام قرآن و نصب نمادهاي قرآني در آن‌ها خبر داد (اين خبر در آرشيو اخبار خبرگزاري فارس موجود است).
همچنين حجت‌ الاسلام محمدي، قائم مقام قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در 19 خرداد همان سال در يزد از احداث 300 ميدان قرآن در 300 شهر با همكاري شهرداري‌ها خبر داد (اين خبر در آرشيو اخبار خبرگزاري ايكنا موجود است).
وي در پاسخ به پيگيري خبرنگار فارس مبني بر اينكه اين طرح تا چه ميزان محقق شده است، منكر اين قضيه شد و گفت: وزير ارشاد چنين چيزي نگفته است!

* تغيير معاون اجرايي نمايشگاه قرآن به‌معناي نارضايتي از روند برپايي آن نيست

حجت‌الاسلام محمدي در پاسخ به اين پرسش كه آيا تغيير معاون برنامه‌ريزي و اجرايي نمايشگاه قرآن و آمدن «كمالي» و رفتن «معاف» به معناي نارضايتي از روند برگزاري نمايشگاه هجدهم بوده است، گفت: خير، اين تغيير يك نوع تمهيد است و به نارضايتي از شيوه برگزاري نمايشگاه بي‌ارتباط است.

* مركز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور مسئوليتي در ترجمه قرآن ندارد

حجت‌الاسلام محمدي سال گذشته در مراسم رونمايي از تازه‌هاي قرآن، با اشاره به اينكه تاكنون قرآن به بيش از 210 زبان زنده دنيا ترجمه شده اما انجيل به 2 هزار زبان از 3 هزار زبان زنده دنيا ترجمه شده است، تعداد ترجمه‌هاي قرآن در مقايسه با انجيل را مايه تأسف دانست.
وي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار فارس كه از سال گذشته تاكنون چه تعداد بر ترجمه‌هاي قرآن كريم افزوده شده است، گفت: مركز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور هيچ مسئوليتي در ترجمه قرآن كريم به زبان‌هاي ديگر ندارد و بهتر است اين سؤال را از «مركز ترجمه قرآن مجيد به زبان‌هاي خارجي» سازمان اوقاف و امور خيريه و «مركز ساماندهي ترجمه و نشر معارف اسلامي و علوم انساني» سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي بپرسيد. كار پژوهشي وظيفه ما نيست!
اين در حالي است كه حجت‌الاسلام محمدي رئيس مركز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور، سازمان متبوع خود را عالي‌ترين مقام در سياست‌گذاري‌هاي قرآني كشور مي‌داند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.