پاسخ به چند ادعای مخالفان تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها

س, 04/21/1390 - 07:34
پاسخ به چند ادعای مخالفان تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها

  کارشناس قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخ‌گویی به سئوالات دینی به چند ادعای نادرست در مقابله با تفکیک جنسیتی در دانشگاها پاسخ گفت.
 حجت‌الاسلام سید محمد حسن آیت، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  ، تفکیک جنسیتی در دانشگا‌ه‌ها را آرزوی همه کسانی که دغدغه دین دارند، دانست و گفت: اختلاط دختر و پسر در دانشگاه، ارمغانی است که از دوره شاهنشاهی به جای مانده و امروز نیز ادامه دارد.
وی با اشاره به این که تفکیک جنسیت ‌در مرحله اجرا، نیازمند شجاعت است‌ گفت: البته نباید انتظار داشت در مدت کوتاهی بتوان آن را اجرا نمود؛ اختلاط در دانشگاه‌ها مسئله‌ای است که ده‌ها سال در کشور وجود داشته و جداسازی آن نیازمند تلاش گسترده‌ای است.
این پژوهشگر حوزوی، بسترسازی را از جمله ضروریات اجرای این طرح برشمرد و گفت: پیش از اجرای کامل این طرح، باید در برخی دانشگاه‌ها این کار صورت گیرد و دانشجویان با اختیار خود این دانشگاه‌ها را برای تحصیل انتخاب کنند؛ در این شرایط با افزایش این دانشگاه‌ها آهسته به این سمت می‌رویم که تفکیک جنسیت در تمامی دانشگاه‌ها اجرا شود.

وی در ادامه با اشاره به ادعاهای مخالفان، اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها گفت: یکی از مسائلی که مخالفان ادعا می‌کنند. مسئله تجربه جنس مخالف است. آنها عقدیده دارند، دانش آموزان در دوره ابتدایی تا متوسطه از هم جدا هستند،‌ اگر در دانشگاه‌ها هم از هم جدا باشند، نمی‌توانند نسبت به یکدیگر شناخت پیدا ‌کنند.

حجت‌الاسلام آیت ادامه داد: معتقدان این نظریه می‌گویند؛ اگر  دختر تنها در جمع دختران و پسران تنها در جمع پسران بزرگ شوند، نمی‌توانند جنس مخالف را بشناسند و ویژگی‌های او را درک کنند، بنابراین نمی‌توانند با او زندگی کنند.

وی در پاسخ  به این ادعا اظهار کرد: یکی از فلسفه‌های محرم بودن در اسلام،‌ شناخت این ویژگی‌ها است که به افراد این امکان را  می‌دهد، جنس مخالف را بشناسند. اگر یک دختر یا پسر بخواهد، بداند جنس مخالف او، دارای چه ویژگی‌هایی است، با رابطه‌ای که با محارم خود داشته  باشد، می‌‌تواند نسبت به روحیات و ویژگی‌های او آشنا شود.

این پژوهشگر دینی ادامه داد: بسیاری از تجربه‌ها مانند بیرون رفتن و دوستی، که با جنس مخالف صورت می‌گیرد، می‌تواند به بیرون رفتن و تفریح کردن و... با  محارم انجام شود.

وی به دیگر ادعای مخالفان طرح جداسازی میان دختر و پسر اشاره کرد و در پاسخ به این  ادعا که این جداسازی را بی‌اعتمادی نسبت به جوانان می‌دانند و آن را ناشی از سوء ظن و سوء برداشت معرفی می‌کنند گفت: اگر این گونه باشد،‌ اولین کسی که این  سوء ظن را ایجاد کرده است، خود خداوند است که در سوره مبارکه نور گفته مردها چشمان خود را نگه دارند و زنان خود را بپوشانند.

حجت‌الاسلام آیت با بیان این که بر اساس این دیدگاه، خداوند به انسان‌ها و پیامبران خود شک دارد،‌ خاطرنشان کرد:‌ این  که خدا در قرآن این سخنان را به ما می‌گوید، نشان دهنده این نیست که خدا به کسی شک دارد، نشان می‌دهد که خداوند می‌خواهد، پیش‌گیری قبل از درمان کند  و نگذارد آلودگی در جامعه به وجود آید.

وی اسلام را الگویی برای جدابودن زن مرد معرفی و تصریح کرد: در آموزه‌های دینی، توصیه‌های فراوانی به حضور زن و مرد در نماز  جماعت دارد،‌ ولی فاصله را میان آنها ضروری می‌داند و این امر نشان‌دهنده آن است که در تمامی عرصه‌ها، جدایی میان محرم و نامحرم وجود داشته باشد.

این پژوهشگر حوزوی در ادامه به دیگر ادعاهای نادرست در تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: مخالفان اجرای این  طرح می‌گویند، مانند دیگر کشورها، نگاه طبیعی به یکدیگر داریم، ولی آنها نمی‌دانند این ارتباط‌ها اثرهای سوء فراوانی دارد، به گونه‌ای این ارتباطات آهسته آهسته برای آنها قصاوت قلب می‌آورد و از بسیاری از فرصت‌های معنوی بی بهره‌ می‌مانند.

وی در پایان با هشدار نسبت به کم‌توجهی در این عرصه اظهار داشت: اگر جلوی این کار گرفته نشود، ممکن است در آینده بگویند در دوره متوسطه و دیگر مقاطع تحصیلی نیز این  اتفاق  باید بیفتد. بنابراین متولیان امر باید عزم خود را جزم و این برنامه را اجرا سازند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.