آيت‌الله جوادي آملي:

س, 03/31/1390 - 07:28
آيت‌الله جوادي آملي:
اقتدار حوزه‌هاي علميه به بركت انقلاب و خون‌هاي پاك شهدا است

 آيت‌الله جوادي آملي با بيان اينكه اولين درسي كه مسجد به مسجدي مي دهد درس آزادگي است نه درس بردگي و هوس، اظهار داشت: اقتدار حوزه‌هاي علميه به بركت انقلاب و خون‌هاي پاك شهدا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب به نقل از بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء؛ آيت‌الله جوادي آملي در مراسم افتتاح مدرسه علميه امام حسن عسكري در تهران، اظهار داشت: هيئت امناي مسجد و حوزه علميه امام حسن عسكري، خيرين بزرگي هستند كه كوشش زيادي در اين مجموعه كردند و اميدواريم رنج آنان با لطف الهي قرين شود.
وي ضمن تشكر از شهردار تهران اظهار داشت: اين مجتمع بخش‌هاي متعددي دارد كه دو عنصر محوري مسجد و حوزه علميه به نام امام حسن عسكري (ع) ناميده شده است. مسجد محرابي داردكه اين محراب چشم آن است اين چشم ناظر به كعبه است و لذا نمازگزاران نگاهشان به كعبه است .
اين استاد برجسته حوزه علميه قم اظهار داشت:درسي كه مسجد به اهل خود مي‌دهد از همان محراب به دست مي‌آيد و چون اين محراب چشم مسجد و متوجه كعبه است خداوند كعبه را به عنوان بيت عتيق معرفي كرده است.
آْيت‌الله جوادي املي طواف به دور خانه كعبه را طواف آزادي دانستند و خاطرنشان كرد: همانطوري كه كعبه به حاجيان درس آزادي مي‌دهد به مسجدي‌ها نيز درس حريت مي‌دهد.
اين مفسر قرآن كريم، افزود: شما وارد مسجد بشويد و ببينيد محراب آن به كدام طرف است. رويكرد مسجدي‌ها جهت گيري محراب باشدچرا كه اين محراب به سمت خانه خدا و آزادگي است.
مؤلف تفسير تسنيم؛ گفت: اولين درسي كه مسجد به مسجدي مي دهد درس حريت و آزادگي است نه درس بردگي و هوس.اين حريت هم استقلال درون و هم استقلال بيرون را تامين مي كند.
آيت‌الله جوادي ادامه دادند: هر گاه در كشوري صدا از مسجدي برخواست؛ كاري را كرد كه نه از جنگ جهاني اول و دوم و نه از كودتاي 28 مرداد 32 برخاست؛ در هيچ كدام از حوادث مذكور صدا از مسجد برنخواست. آنگاه كه صدا از مسجد برخيزد انقلابي اسلامي به وجود مي‌آيد كه جنگي ده ساله داخلي و خارجي را مديريت مي‌كند. وقتي صدا از مسجد برخيزد آن صدا صداي آزادي است و شخصي كه بردگي و هوس را كنار مي‌گذارد آزاد بوده و توان مبارزه را دارد.
اين استاد اخلاق حوزه علميه قم، افزود: خداوند در قرآن اولين شرط مبارزه را اين قرار داده است كه دنيا را فروخته و آخرت را بخرد و لذا مسجد به انسان مي آموزد كه انسان با مرگ نپوسيده و در نبرد با مرگ آن را مي ميراند.
آيت‌الله جوادي آملي افزود: مسجد به انسان ياد آوري مي‌كند كه رقيب سرسختي به نام مرگ داريم و چاره اي جز درگيري با ان نيست اما اين انسان است كه ابدي است و مردن از پوست به در آمدن است. چاره‌اي جز برخورد با مرگ نيست؛ اما خدا در قرآن به ما پيام داده كه شما در مصاف با آن پيروز هستيد و آن را زير پا مي‌گذاريد، انسان موجودي ابدي است و چون ابدي است مرگ را نمي‌تواند به همراه ببرد شما با مرگ برخورد مي‌كنيد، ولي انسان در اين برخورد به لقاء الله مي‌رسد.
وي اضافه كرد:مسجد به انسان مي‌آموزد كه مرگ پوسيدن نيست از پوست به در آمدن است و مرگ آن هنر را ندارد كه انسان را از پا در آورد.مبارزه بيروني كار سختي نيست البته تا شخص احساس آزادي نكند توان مبارزه بيروني را ندارد از اين جنگ بيروني به عنوان جهاد اصغر ياد شده است؛ اما اين جهاد اكبر است كه با هوا و هوس مبارزه كرده و آن‌ها را از پاي در مي آورد. در اين جهاد چيزي با ما درگير است كه سابقه شش هزار سال عبادت خود را يك جا به آتش كشيد آنقد لجباز و قهار است كه در برابر خداوند سوگند ياد كرد كه همه انسانها را از پاي به در آورده مگر اينكه انبياء و اولياء باشند.
آيت‌الله جوادي آملي ادامه داد: شيطان در اين مبارزه با انسان آنها را مي‌بيند ولي انسان، شيطان را نمي‌بيند، اما همانطور كه قرآن به ما آموخت ما سنگري به عنوان مسجد داريم و تيري به عنوان عبادت كه اگر در اين سنگر رفتيم و تير اندازي كرديم جنگ نابرابر ما با شيطان به پيروزي براي انسان تبديل مي‌شود. در مبارزه با شيطان اگر وارد قلعه الهي شويم خدا اين دشمن را م‌ بيند ولي آن دشمن خدا را نمي‌تواند ببيند و ما مصون خواهيم ماند.
آيت‌الله جوادي آملي ضمن بيان اين مطلب كه انسان حقيقتي خارجي پويا و متكامل است، گفتند:انسان حقيقتي خارجي است، پويا و متكامل است و قوانيني مانند حريت عناويني اعتباري هستند و قوانين اعتباري وجود خارجي ندارند اما انسان حقيقتي خارجي پويا و متكامل است ، حقيقت خارجي را نمي‌شود با عناوين اعتباري به كمال رساند. اين مساجد و حوزه‌هاي علميه هستند كه به ما مي آموزد انسان موجودي ابدي است و هيزم جهنم را از جنگل نياورده و خود ظالم است كه آتش مي‌گيرد.
مؤلف «فلسفه حقوق بشر» افزود:اگر انقلاب و نصايح امام راحل سازمان يافته بود و اين معارف زنده بود ديگر چيزهايي مانند روميزي و زيرميزي و بيكاري و بي تفاوتي نمي ديديم.مسجد ما را به محراب هدايت مي‌كند، محراب جاي آزادي است و كسي مي تواند در جنگ با شيطان پيروز شود كه آزاده باشد.
اين استاد برجسته حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: اگر مساجد در سراسر ايران رسالت اصلي خود را انجام دهند، مسجد بيت رفيعي مي‌شود آنگاه كسي نه به بيراهه مي‌رود و نه راه كسي را مي‌بندد و كسي هم نمي‌تواند انسان را بازي دهد. رفعت خانه به رفعت اهل خانه است لذا خداوند عالمان ديني را بالابرده و متدينين را هم به همين صورت بالا مي برد.
آيت‌الله جوادي آملي اقتدار حوزه‌هاي علميه را به بركت انقلاب و خون‌هاي پاك شهدا ذكر كردند و افزود: حوزويان و مسجدي‌ها بايد دو عنصر محوري را كه در سوره ها ي مومنون و نوح ذكر شده است را مد نظر داشته باشند. خداوند در سوره مومنون فرمود: مردان الهي از لغو، كار بي اساس و كاري كه پايدار نيست به دور هستند و در سوره نوح نيز فرمود: اينان به قدري بلند آستان هستند كه مانند سيمرغ بوده و شكار ديگران نمي شوند.
اين مفسر قرآن خاطرنشان كرد: سياست و مسائل اجتماعي مردان الهي را به زير نمي‌كشد و اجازه نمي‌دهند چيزي آنها را اسير كرده و به بازي بگيرد. اين لياقت‌ها همان چيزهايي است كه از اهالي مسجد، حوزه، قرآن و عترت و معتكفين بر مي‌آيد.
آيت‌الله جوادي آمي در پايان خاطرنشان كرد: از طبرستان علماي فراواني برخواستند ، مسخر كردن طبرستان كار جنگجويان حجاز نبود؛ اما آنان به كلام اهل بيت و علي عليه السلام و قرآن ايمان آورده و بدون هيچ جنگي يا علي گفتند. اهالي طبرستان شهداي بسياري تقديم كردند و بايد با توجه به مسجد و حوزه ها پاسدار خون و پيام شهدا باشيم .

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.