معاون دانشکده علوم و حدیث؛ منبرهای حدیثی راه‌اندازی شود

د, 08/30/1390 - 07:46
معاون دانشکده علوم و حدیث؛ منبرهای حدیثی راه‌اندازی شود

  معاون پژوهش دانشکده علوم و حدیث ایجاد نگرش تاریخی به احادیث و تلاش در جهت آموزش منبرهای حدیثی را یکی از ضروریات فعالیت های فعالان این عرصه عنوان کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی در اولین نشست مجمع عمومی انجمن علمی حدیث حوزه علمیه قم  با بیان این که خداوند در آیه آخر سوره آل عمران، مومنان را به اموری از جمله مرابطه امر فرموده است، اظهارداشت: یکی از مصادیق مرابطه، رابطه بین امام و مومنان و پیروان است؛ یعنی مخفی ترین کارهای انسان باید به صورت هم اندیشی و تضارب افکار صورت گیرد، در این صورت می توانیم تفکری دور تر از خطا و نزدیک تر به واقعیت داشته باشیم.

معاون پژوهش دانشکده علوم و حدیث در ادامه با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) در خصوص اهمیت ذکر حدیث، گفت: در این روایت که در اصول کافی و محاسن برقی ذکر شده است، حضرت می فرمایند با هم مذاکره کنید و با همدیگر سخن بگویید؛ زیرا قلب های شما در طول زمان زنگار می گیرد و از روشنی می افتد و همان گونه که شمشیر زنگ زده را با آهن جلا می دهند، قلب هایتان را با حدیث جلا دهید.

*برای تربیت مربی حدیث کاری نکرده ایم

عضو هیئت موسس انجمن حدیث حوزه، ضعف فعالیت های ترویجی در عرصه حدیث را یکی از مشکلات جدی در این عرصه ذکر کرد و افزود: در حوزه قرآن، تا کنون فعالیت های متنوعی در عرصه های مختلف ترویجی و تربیتی صورت گرفته است و هم اکنون مربیان تربیتی قرآن در شاخه های مختلف به فعالیت می پردازند، ولی متاسفانه تا کنون در راستای تربیت مربی حدیثی فعالیتی انجام نشده است.

وی خواستار تلاش بیشتر حوزویان و فعالان این عرصه برای ایجاد خیزش عظیم در ایران و سراسر جهان تشیع در زمینه نشر احادیث اهل بیت(ع) شد و ادامه داد: یکی از بزرگترین درس های حدیث این است که ما به گنجینه بزرگی از معارف اسلامی که در اختبار داریم،  پی می بریم.

 معاون پژوهش دانشکده علوم و حدیث  یادآور شد: متاسفانه بعضا قداست احادیث در محافل غیر علمی و رسانه ای به دلیل نا آگاهی به عمق و تقدس آن، مورد بی توجهی قرار می گیرد؛ در حالی که برخی محققان غیر شیعی به دلیل قداست بالای این منابع، به راحتی در خصوص این ذخایر روایی اظهار نظر نمی کنند.

*انتقاد از بی توجهی به جمع آوری نسخ نفیس حدیثی

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی با انتقاد از بی توجهی به جمع آوری نسخ نفیس حدیثی و روایی، گفت: با سفری که به حیدرآباد ( مرکز شیعیان هند در گذشته) و قونیه در ترکیه داشتم،  ذخایر عظیم نسخ خطی روایی را یافتم که متاسفانه در بدترین شرایط ممکن نگهداری می شد و در شرف نابودی بود.

 عضو هیئت موسس انجمن حدیث حوزه خاطرنشان ساخت: هم اکنون برخی از منابع روایی ما در کشور موجود نیست و باید در مناطق مختلف جهان برای احیای آنها اقدام عاجل صورت گیرد.

وی، ضعف در فعالیت های مربوط به ساماندهی علمی حدیث در بخش استشراق و مستشرقان را یکی دیگر از آسیب های عرصه حدیث ذکر کرد و اظهارداشت: بسیاری از مستشرقان به دنبال منابع ناب حدیثی هستند تا بتوانند نظریات شیعه را در حوزه های مختلف احصا کنند، ولی متاسفانه متولی خاصی برای در دسترس قرار دادن این منابع و یا نظارت و تعامل بر این فعالیت ها وجود ندارد.

عضو هیئت موسس انجمن حدیث حوزه در ادامه خاطرنشان کرد:  انجمن حدیث به غیر از بهره گیری و نشر علوم و حدیث اهل بیت(ع) هدف دیگری را دنبال نمی کند و اعضا، وظیفه خود می دانند که در جهت رفع نقایص فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و ترویجی در حوزه حدیث گام برداند.

*دنیا را با منابع غنی شیعی آشنا کنیم

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی، یکی از ویژگی های انجمن حدیث را تلاش در جهت رفع کمبودهای عرصه حدیث پژوهی عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از حوزه هایی که باید در عرصه حدیث و نشر آن مورد توجه قرار داد، حوزه رسانه های حدیثی و پژوهش های حدیثی است که این تلاش ها باید به مراکز علمی، فرهنگی، پژوهشی و اجتماعی سراسر دنیا ارسال شود تا دنیا با منابع عظیم روایی اسلام و تشیع آشنا شود.

معاون پژوهش دانشکده علوم و حدیث  تاکید کرد: نسل آینده، نسل رسانه ای است و اگر در این حوزه ضعیف عمل کنیم، نتیجه این فعالیت ها به جایی نخواهد رسید.

وی، ایجاد نگرش تاریخی به احادیث و تلاش در جهت آموزش منبرهای حدیثی را یکی از ضروریات فعالیت های فعالان این حوزه خواند و اظهارداشت: اگر پژوهشگری می تواند یک مدل منبر حدیثی را ارایه کند، در انجمن حدیث  مورد استقبال ویژه قرار خواهد گرفت.

 عضو هیئت موسس انجمن حدیث حوزه در پایان ابرازامیدواری کرد  در این انجمن، شاهراهی بوجود بیاید که تمام گرایش های علمی مربوط به حدیث تجمیع و زمینه پویایی بیشتر در این عرصه و ارتباط بین بخشی در علم حدیث حوزه بوجود آید.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.