استاد حوزه و دانشگاه:وظیفه روحانیت در شرایط کنونی سخت‌تر از پیش از انقلاب است

چ, 11/19/1390 - 10:50
استاد حوزه و دانشگاه:وظیفه روحانیت در شرایط کنونی سخت‌تر از پیش از انقلاب است

ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مقایسه نقش روحانیت در دوران انقلاب با نقش آن در دوران پس از انقلاب پرداخت و با سخت توصیف کردن شرایط کنونی، گفت: سنخ کار روحانیت قبل از انقلاب مبارزه با رژیم ستمشاهی بود، اما پس از انقلاب روحانیان باید انتظاراتی را که یک نظام اسلامی داشت برآورده می‌کرد که البته بخشی از آن هم برآورده شد.

حجت‌الاسلام علی آقا پیروز، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب با تبریک فرا رسیدن سی و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران،‌ استفاده از عنوان «کاریزماتیک» یا رهبری فرهمند را برای شخصیت حضرت امام خمینی‌(ره) صحیح ندانست و گفت: حضرت امام‌(ره) در قالب هیچ یک از این عنوان‌ها قرار نمی‌گیرد و اگر بخواهیم ایشان را در یکی از این قالب‌ها قرار دهیم، جفا کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که امام خمینی‌(ره)، رهبری مردمی بود اما نه آن رهبر خدمتگزاری که غربیان تعریف می‌کنند، بلکه ایشان بر قلب‌ها حکومت می‌کرد و نه آن حکومت بر قلبی که غربیان به دنبال آن هستند و بیان می‌کنند، اظهار داشت: امام‌ خمینی(ره) رهبری بصیر بود نه آن بصیری که غربیان تعریف می‌کنند و اقتدار داشت، نه آن اقتداری که مورد تأکید غربیان است.

مدرس رهبری امام خمینی‌(ره) در حوزه علمیه قم گفت: اگرچه امام رهبری معنوی است و غربیان هم تعریف خاصی از رهبری معنوی دارند، اما وقتی ابعاد شخصیتی امام راحل را مطالعه می‌کنیم، فرمولی برای مدل رهبری ایشان استخراج می‌شود که براساس آن سبک رهبری امام با سایر سبک‌ها قابل مقایسه نیست.

وی با بیان این‌که در بسیاری از زمان‌ها رهبری مردمی شکل می‌گیرد و فرد منافع دیگران را بر منافع خود ترجیح داده و خود را خدمتگزار مردم معرفی می‌کند، گفت: امام‌(ره) که شخصیتی جامع، عارف، فقیه، فیلسوف، سیاستمدار و انسانی بسیار اخلاقی بود، اگر به مردم احترام می‌گذارد و خود را خدمتگزار معرفی می‌کند، نه با انگیزه ادامه حکومت بلکه تنها به انگیزه خدا است.

حجت‌الاسلام آقا پیروز، خدامحوری و تکلیف‌مداری را از ویژگی‌های امام خمینی‌(ره) برشمرد و گفت:‌ امام راحل هضم در اراده خدا و حل در حکم الهی بود، همواره می‌فرمود «انقلاب را خدا پیروز کرد»، «‌خرمشهر را خدا آزاد کرد»، «دل‌های مردم را خدا جمع کرد»، چراکه همه چیز را از منظر الهی می‌دید و خود عامل به احکام الهی بود و خدا هم درهای رحمت را به سوی ایشان باز کرد.

وی ادامه داد: مردم چون این ویژگی‌ها را از امام‌(ره) می‌دیدند، از ایشان پیروی می‌کردند و او را به عنوان ولی فقیه و مقتدای خود قبول داشتند و به فرامینش عمل می‌کردند؛ پیروی امت از امام آثار و برکات بسیاری داشت که پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع جانانه در جنگ هشت ساله و پیروزی در عرصه دفاع مقدس از آن جمله است.

مدیر گروه مدیریت پژوهشکده نظام‌های اسلامی با بیان این‌که رهبری حضرت امام خمینی‌(ره) مبتنی بر خدامحوری و تکلیف‌مداری ایشان بود و ایدئولوژی را باید در ذات رهبری امام دید، ابراز داشت: امام راحل خدمت به مردم و مردمی بودن را یک اصل برای خود قرار دادند و حاضر نبودند خود را از مردم جدا کنند؛ خود را خدمتگزار مردم می‌دانستند و با قشر متوسط به پایین جامعه همدردی می‌کردند.

وی یادآور شد: امام راحل همواره مسؤولان نظام را به خدمت مردم توصیه می‌کردند و می‌فرمودند «مردم ولی نعمت ما هستند، اگر این مردم نبودند مسؤولان در حبس بودند»؛ زمانی که تهران زیر موشک باران رژیم بعث عراق بود، از امام تقاضا کردند برای حفظ از جان که داخل پناهگاه برود، اما امام هیچ‌گاه از پناهگاه استفاده نکرد، چراکه تفاوتی بین خود و مردم قائل نبود.

حجت‌الاسلام آقا پیروز با بیان این‌که هر فردی رهبر شد و اداره امور مسلمانان را به دست گرفت، باید دارای ویژگی‌های امام خمینی‌(ره) باشد، سبک رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عرصه حکومت را مانند سبک رهبری امام‌(ره) دانست و تصریح کرد: مقام معظم رهبری پس از امام خمینی‌(ره) عطیه‌ای الهی است و خداوند متعال از این نظر به ایرانیان بسیار تفضّل کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه نقش روحانیت در دوران انقلاب با نقش آن در دوران پس از انقلاب پرداخت و با سخت توصیف کردن شرایط کنونی، گفت: سنخ کار روحانیت قبل از انقلاب مبارزه با رژیم ستم شاهی بود، اما پس از انقلاب روحانیان باید انتظاراتی که یک نظام اسلامی دارد برآورده می‌کردند که البته بخشی هم برآورده شد.

مدیر و عضو هیأت علمی گروه مدیریت پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: تدوین ‌علومی که اکنون برای اداره یک نظام مورد نیاز است کار روحانیت است؛ روحانیت باید در عرصه‌هایی مانند اقتصاد اسلامی و مدیریت اسلامی، پیشگام و پیشتاز باشد که بنیان‌های یک نظام اسلامی است، از این‌رو کار روحانیان در شرایط فعالی بسیار دشوار است.

حجت‌الاسلام آقا پیروز با اشاره به نقش مردم در دفاع از انقلاب اسلام، تصریح کرد: پایداری مردم در باورهای اسلامی و اسلام‌خواهی و حمایت و پشتیبانی از ولایت فقیه سبب تداوم پیروزی‌های انقلاب شد و همان‌طور که حضرت امام‌(ره) فرمودند «تا مادامی که مردم پشتیبان ولایت فقیه باشند، به این نظام آسیبی وارد نمی‌شود» تا زمانی که مردم از رهبر معظم انقلاب تبعیت می‌کنند، این نظام پایدار است. /920/ت302/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.