به گزارش خبر نگار بسیج طلاب حجتالاسلام والمسلمین سالاری مکی مدير حوزه علمیه خراسان شمالی در این مراسم با بیان این که مقام شهادت برخاسته از گفتمان مقاومت و جهاد اكبر است گفت: در مسير تقوا همراهي و تبعيت از صديق اكبر حضرت امير المومنين(ع) و صديقه كبري فاطمه زهرا (س) بهترين و دقيق ترين راهکار حرکت است چرا که این بزرگواران هستند که در قلّه های شرف و بزرگواری قرار دارند و سبک زندگی و طریقه بندگی آنها ما را به مقصود اصلی می رساند.
حجتالاسلام والمسلمین «سالاری مکی» اظهار داشت: در ادبيات انتظار و روايات مربوط به ياران حضرت ولي عصر(عج) اين موضوع به وضوح نمايان است و اگر در روایاتی که در زمینه انتظار و مقام و منزلت منتظران وارد شده است نگاهی گذرا داشته باشیم به این نکته پی میبریم که ادبیاتی که در این زمینه بهکاررفته، ادبیات حماسه و مبارزه است.
وی افزود: همت افراد و آرمانهای افراد در خواسته ها و نیازهایشان دیده می شود و ما با مراجعه به سفارشات و خیرخواهی بزرگان دین که نامه 53 نهج البلاغه امیر مومنان می فرماید: وَ أَنَا أَسْأَلُ اللَّهَ بِسَعَةِ رَحْمَتِهِ وَ عَظِيمِ قُدْرَتِهِ عَلَى إِعْطَاءِ كُلِّ رَغْبَةٍ .... وَ أَنْ يَخْتِمَ لِي وَ لَكَ بِالسَّعَادَةِ وَ الشَّهَادَةِ و مقام شهادت را برای خود و یاران خاصش در خواست می کند یا در حق یکی از فرماندهان با وفایش به نام هاشم بن عتبه معروف به هاشم مِرقال چنین دعا می کند که اللّهم ارزقنا الشّهاده فی سبیلک و المرافقه لنبیّک. که البته این شهادت طلبی منشأ خاص دارد به نام تصحیح مفهوم مرگ و زندگی در سبک زندگی انسان و اینکه دنیا را مقدمه آخرت بداند و تلاش و جدیت در مسیر رضایت پروردگار را در اولویت دغدغه مندی خودش قرار دهد.
دبير شوراي استاني حوزه علميه خراسان شمالي تصریح کرد: اگر این تلاش و این دغدغه در زندگی انسان شکل گرفت خداوند یار و یاور او خوهد شد و آن وقت است چرا که فن آوری معنویت و توسل و اتکال به خداوند تنها فن آوی است که دشمنان دین با تمام ابزارهای رسانه ی و تجهیزات نظامی توان رویارویی و مقابله با آن را ندارد و این نقطه قوت جوانان مؤمن و انقلابی در دوران 8 سال دفاع مقدس بوده است.
حجت الاسلام و المسلمین سالاری مکی گفت: امروز وظیفه حوزه های علمیه در جنگ نرم تقویت و ارتقاء همین راهبرد اساسی است که با همین روحیه جهادی و معنویت و تلاش در عرصه های علمی در برابر طواغیت زمان مجاهدت کنند و مشمول این حدیث پیامبر باشند که فرمودند: مَنْ طَلَبَ الشَّهَادَةَ صَادِقًا أُعْطِيَهَا وَلَوْ لَمْ تُصِبْهُ
وی افزود: امام سجاد (ع) دراینباره میفرمایند: «مَن ثَبَتَ علی وَلایتنا فی غَیبتِهِ قائمنا أعطاهُ اللهُ أجرَ ألفَ شهیدٍ مثلِ شهداء بدرٍ و أحدٍ؛» یعنی«هر کس بر دوستی ما در دوران غیبت قائم ما ثابت و استوار بماند خداوند پاداش هزار شهید از شهیدان بدر واحد را به او ارزانی میدارد».
دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: امام صادق (ع) نیز در این خصوص میفرمایند: «هرکس از شما بمیرد درحالیکه منتظر این امر باشد همانند کسی است که با حضرت قائم در خیمهاش بوده است، نه مانند کسی است که در خدمت حضرت شمشیر بزند و نه همانند کسی است که در پیشگاه رسول خدا شهید شده باشد».
وی تصریح کرد: شهدای ما بهویژه شهید زینالدین که از افتخارات و قهرمانان ملی ما است اینطور بیان میکنند که باید ویژگی یک منتظر را داشته باشیم و منتظر امام زمان (عج) باشیم در زمان غیبت امام زمان به کسی منتظر میگویند که منتظر شهادت باشد، خدایا شهدا، مردم و مستضعفان جهان همه در انتظار موعود هستند.
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: یکی از زیباترین سبکهایی که در زندگی شهدا جریان داشت این بود که آنان بهشدت از شهرت، منیت و مطرح کردن خودشان پرهیز میکردند حتی فرماندهان جنگ، طوری رفتار میکردند که خیلیها نمیدانستند آنها فرمانده هستند.
وی با اشاره به شیوه زندگی و اخلاقی شهدا افزود: شهید اسماعیل دقایقی که فرمانده لشکر بدر بود معمولاً شبها به چادر رزمندهها میرفت و چادرها را نظافت میکرد، وی آنقدر خاکی و بیادعا بود که یکی از بچههای رزمنده به او گفته بود: چرا نیامدی چادر ما را تمیز کنی و شهید هم در جواب گفته بودند؛ چشم امشب میآیم، اینقدر شهدای ما خاکی و بیادعا بودند که ما نیز باید از آنها درس بگیریم.
دیدگاه ها